Page 27 - Matematik 9 | 2.Ünite
P. 27

A
                           .3
                                                        .3
                                                                                     .3
 .1
                                                                             .2
                                                .2
 .4
 .2
                           .5
                                                       .5
                                                                                     .5
 .8
                   C
                                                C
                                                                             C
 C
 A
 .p
                                                            .m
                                                       .r
 .t
 . .9  .3 .5 .r .10 .7 .6 .s  B  B  A A .2 .1 .8  .9  .4 .10 .7 .6  B B  A A  .p .1 .8  .9 . .4 .10  .7 .6 B  B  B A  A  .1 .8  .9  .4 .10  .7 .6 B\A B
                                                .t
                                                             .n
 C  .u  .v  .y
                                                 A\B
                      A\B
                                                           B\A
                                B\A
            Küme İşlemleri Yardımıyla Problem Çözümü
 A              B       E                            E                         E
 .4   .a    .e              A             B  .6           A  .a     .d  B          A             B
 .5    .ı    .               .1   .3   .5                   .b                       a   b    c
 .6   .o    .ö                .2   .4       .7                .c   .g    .e
 .7   .u    .ü                                                           .f                       d
                                                            C
                              E                                                E
                                                                                                 B
                                  A
                                                B
                                                                         B
                                                           A
 A  B   B    Şimdiye kadar küme işlemleriyle ilgili öğrenilen özellikler, çeşitli problemlerin çö-  A Ülkemizde 2017 yılı itiba-
                                                                                      .a
                                                                                               .d
                                                             .1
                                                                  .4
           A  zümünde kullanılarak çıkarımlar yapılabilir.            .6             rıyla lisanslı sporcuların
                                                                                               .e
                                    6
                                         x
                                              4
                                                                                          .c
 x+8  7  x     x    28                                       .2                      3 152 703 tanesinin kadın
                                                                                      .b
             Basketbol veya voleybol oynayan ya da oynamayan bir grup öğrenci için aşağıda-    .f
                                                             .3
                                                                  .5
                                                                      .7
             ki çalışmalar yapılabilir. Gruptaki tüm öğrencilerin oluşturduğu küme E, basketbol   sporcu olduğunu biliyor
                                                 5x
             oynayanların oluşturduğu küme B, voleybol oynayanların oluşturduğu küme ise V   musunuz?
             ile gösterilsin.
 E            E                             E                                   AxB
 H  M             B            V                H             V                    .(2,3)  .(2,5)
 .2  .4  .y
 .1  .5             a   b     c                    a   b    c                     .(3,3) .(3,5) .(4,3)
 .3  x  .t
                                 d                             d                       .(4,5)
                                                                               E
 A  B      A a, b, c ve d harfleri bulundukları bölgelere ait eleman sayılarını göstermek üzere
                        B
                                 A
                                              B
                                                                   B
                                                      A
            C                                                                      B  G
                                                 Küme İşlemleri ile    Sayısal Olarak    x
                   İstenilenin Sözel Anlatımı
                                                     Gösterimi       Gösterimi        4x
 C             (A+B)\C                 A\B                 A+B
 (A,B)\C      Basketbol oynayanların sayısı      s(B)              a + b
                       A                        B
              Basketbol oynamayanların sayısı     sBl              c + d   E
                                                   ()
                                                5
                       4
              Yalnız basketbol oynayanların sayısı   s(B \ V)      a           R                S
                       3
 E            Voleybol oynayanların sayısı      4 s(V)             b + c         a      b     c
 A  B                  2
 .1  .3  .5   Voleybol oynamayanların sayısı    3 sVl              a + d                e
                                                   ()
                       1
              Yalnız voleybol oynayanların sayısı  2 s(V \ B)      c                d       f
 .2  .4  .6     -3  -2  -1  O  1  2  3  B
              Basketbol ve voleybol oynayanların   1 s(B  +  V)    b             M      g         h
                       -1
 .7  .8       sayısı   -2
                       -3
              Basketbol veya voleybol oynayanların   s(B  ,  V)  2  3  4  a + b + c
                                                      1
                                                                      A
              sayısı   -4
              Yalnız bir oyun oynayanların sayısı  s(B \ V) + s(V \ B)  a + c
              En çok bir oyun oynayanların sayısı  s(E) - s(B  +  V)  a + c + d
              En az bir oyun oynayanların sayısı  s(B  ,  V)       a + b + c
              Basketbol veya voleybol oyunlarını oyna- s(E) - s(B  ,  V)  d
              mayanların sayısı
             ifadeleri elde edilir.
                                                                                            67
                                                                                            67
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32