Page 102 - Temel Düzek Matematik 11
P. 102

14.   ÖRNEK

               Bir lise, okul öğrenci temsilcisinin talebi doğrultusunda Türk Silahlı Kuvvetleri
               Dayanışma Vakfına bağış kampanyası düzenlemiştir. Bağışlar, kısa mesaj
               veya bankaya yatırma olmak üzere iki farklı yolla yapılabilmektedir. Her kısa
               mesaj ile katılım bedeli 10 TL ve hesaba yatırma yolu ile katılım bedeli 20 TL
               dir. Kampanyaya kısa mesaj ile katılan öğrenci sayısı, hesaba yatırma yoluyla
               katılan öğrenci sayısının 3 katı, kısa mesaj yolu ile katılan öğretmen sayısı
               hesaba yatırma yoluyla katılan öğretmen sayısının yarısı kadardır. Kampanya-
               ya toplam 460 kişi katıldığına ve 6000 TL toplandığına göre bu kampanyaya
               hesaba yatırma yoluyla katılan öğrenci sayısını bulunuz.


                      ÇÖZÜM

               Hesaba yatırma yoluyla katılan öğrenci sayısına x denirse mesaj yoluyla katılan öğrenci sayısı 3x olur.
               Mesaj yoluyla katılan öğretmen sayısı y olsun hesaba yatırma yoluyla katılan öğretmen sayısı 2y olur.
               Toplanan yardım miktarı 6000 TL olduğundan                                      Kısa Mesaj
                2
               ( y +  ) x 20$  +  (y +  3  ) x 10$  =  6000              Hesaba Yatıranlar
                                                                                              Gönderenler
                40 y +  20 x +  10 y +  30 x =  6000         Öğretmen           2y                 y
               50 y +  50 x =  6000
                                                              Öğrenci            x                 3x
                   y
                x +=  120  bulunur .
                                                              Toplam           2y + x            y + 3x
               Toplam katılan kişi sayısı 460 olduğundan
                2 y +++   3 x =  460  ise 4 +  3 y =  460  olur . Dolayısıyla            4 x +  3 y =  460
                    x
                       y
                                       x
                4 x +  3 y =  460                                                      + - 3 x -  3 y =-  3 $  120
                            4  denklem sistemi elde edilir. Buradan yok etme yöntemi ile
                   y
                x +=  120                                                                 x = 100 bulunur.
                15.   ÖRNEK

               Doğal yoğurt satmak isteyen Ayşenur, evinde bulunan eşit aralıklı 4 ölçek çizgisine sahip kovayı kullan-
               mak istemektedir. Kovanın tam doluyken kaç kg yoğurt aldığını annesine soran Ayşenur, kovanın çeyrek
               çizgisine kadar doluyken 1500 gr, tam doluyken 4500 gr ağırlığında olduğunu öğrenir. Buna göre kovanın
               en çok kaç gr yoğurt aldığını bulunuz.

                      ÇÖZÜM

                                                                                        y
               Kovanın ağırlığı x gr ve tam doluyken aldığı yoğurt y gr olsun.    - 1  x $ -  1 $  4  =-  1 $  1500
                                          y                                   +      x + =  4500
                                                                                        y
               Kovanın çeyreği doluyken  x +  4  =  1500  denklemi elde edilir.
               Kova tam doluyken x + y = 4500 denklemi elde edilir.           y -  y  =  3000
                                                                                  4
               Bu denklemler ile elde edilen denklem sistemi, yok etme        3 y
               yöntemi ile çözülerek y değeri bulunabilir.                     4  =  3000
                                                                              3 y =  12000 , y =  4000  gr bulunur .

                  SIRA SİZDE

                                                                 3
                  Bir kovanın ağırlığı kum ile tam doluyken 2500 gr,   4   ü doluyken 2000 gr dır. Buna göre kovanın
                  ağırlığının kaç gr olduğunu bulunuz.
                                                                                                Cevap: 500 gr



          102     Temel Düzey Matematik 11
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107