Page 25 - Tarih 11 | 1.Ünite
P. 25

DEĞİŞEN DÜNYA DENGELERİ KARŞISINDA
                                                                            OSMANLI SİYASETİ (1595-1774)

               hâkim olmaya başlamıştı. Bu devlet-
               lerin gemilerini kiralayan Venedik,
               Girit’i kuşatan Osmanlı donanmasını
               engelleyerek denizde Osmanlılara
               karşı üstünlük sağlamayı başardı.
               Venedik kalyonları karşısında Os-
               manlı kadırgalarının âciz kalması
               sonucunda Osmanlı devlet adam-
               ları kalyon inşasına karar verdi ve
               böylece kadırgadan kalyona geçiş
               süreci Osmanlı donanması için de
               başladı (Görsel 1.27). Dolayısıyla Gi-
                                                                                                 Görsel 1.27
               rit Seferi, Osmanlı gemi teknolojisindeki değişimde ve donanma                  Kalyon (Tablo)
               stratejisinde önemli bir dönüm noktası oldu.


                 Kâtib Çelebi’ye kadırgadan kalyona geçiş konusunda fikri
                 sorulduğunda, denizlerdeki eski başarıların kadırgalar ile kaza-
                 nıldığını ve kendi düşüncesinin de kadırga yönünde olduğunu
                 ifade etmiştir. Kalyon yapmanın maharet gerektirmediğini,
                 geçmişte de donanmada kalyonların nakil vasıtaları olarak
                 hizmet verdiğini hatırlatan Kâtib Çelebi, bunları kullanacak
                 tecrübeli denizcilerin ve topçuların yetiştirilmesinin daha
                 önemli olduğunu belirtmiştir.                                    BİLİYOR MUSUNUZ?
                             İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği,
                                                      s.188’den düzenlenmiştir.


               Osmanlı Devleti’nin Denizlerdeki Egemenliği Zayıflıyor

               XVI. yüzyılda Akdeniz’e hâkim olan Osmanlı deniz gücü, Fas'a kadar
               nüfuz sahasını genişletmiştir. Osmanlı, sınırları Atlas Okyanusu’na
               dayanmasına rağmen etkili bir okyanus siyaseti izlememiştir. 1645
               Girit Seferi’ne kadar büyük çapta bir sefer için Akde-
               niz’e çıkmayan Osmanlılar, sadece sahilleri korumak
               amacıyla denizlere açılmıştır.

               Osmanlı Devleti’nin denizlerdeki hâkimiyetini kadırga
               güçleriyle sürdüremeyeceği XVI. yüzyıl sonlarından iti-
               baren ortaya çıkmıştır. XVII. yüzyılda siyasi ve ekonomik
               sorunlarla uğraşan Osmanlılar, Batı gemiciliğindeki
               teknolojik gelişmeleri takip edememiştir. Ayrıca siyasi
               hedeflerine sadece kara kuvvetiyle ulaşabileceğini dü-
               şünen Osmanlılar, donanmayı kullanma ve geliştirmede
               geç kalmıştır. Bu nedenle gemi teknolojisinde de bütün
               gemiler ancak XVIII. yüzyılda kalyona dönüştürülmüştür.
               XVII. yüzyıl Osmanlılar ile Venedikliler arasında Gi-
               rit Adası için yapılan yoğun mücadelelerle geçmiştir.
               1654’te Çanakkale Boğazı’nı abluka altına alan Vene-
               dikliler, denizlerdeki mücadelelerde Osmanlılara karşı
                                                                                                 Görsel 1.28
               üstünlük sağlamıştır (Görsel 1.28). Hatta 1656 yılında Çanakkale           Çanakkale Boğazı’nın
               Boğazı önünde yapılan savaşta Osmanlı donanmasındaki kal-                 abluka altına alınması
               yonların çoğu Venediklilerin eline geçmiştir. Bu yenilgideki ana

                                                                                                          33
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30