Page 26 - Tarih 11 | 1.Ünite
P. 26

1. ÜNİTE


                                              sebep kalyon kullanmanın ayrı bir maharet istemesi ve Osmanlı
                                              kalyonlarında görevli mürettebatın tecrübesiz olmasıdır. Venedik’le
                                              yapılan deniz savaşlarında Osmanlılar, pek çok kalyon kaybetme-
                                              sine rağmen her yıl yenilerini inşa etmeye devam etmiştir.
                                                Osmanlı Devleti’nde özellikle Cezayirli denizciler, XVII. yüz-
                                                yıl başlarında Cezayir Limanı’na gelen Hollandalı ve İngiliz
                                                korsanların kalyonlarını örnek almaya başladı. Girit Seferi
                                                nedeniyle 1654’te İstanbul’a gelen Trablusgarp kalyonlar
                                                kaptanı, emrindeki on dört topçuyu Osmanlı donanmasına
                                                vererek Osmanlı topçularının eğitilmesini sağladı.
                    BİLİYOR MUSUNUZ?                        İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği,
                                                                                    s.192’den düzenlenmiştir.

                                              Osmanlı’da, kalyonculuğun geliştirilmesinin etkisiyle 1685-1699
                                              yılları arasındaki deniz savaşlarında başarılar elde edilse de kara-
                                              da Karlofça Antlaşması’yla sonuçlanan mağlubiyetler yaşanmıştı.
                                              Osmanlı donanması, Karlofça Antlaşması’yla Venedik’e verilen
                                              Mora’nın, 1718 Pasarofça Antlaşması’yla geri alınmasında önemli
                                              rol oynamıştı. 1717’de Venediklilerle yapılan üç deniz savaşını da
                                              Osmanlılar kazanmıştı. Venedik karşısında alınan galibiyetlerle
                                              kadırgadan kalyona geçişteki yeni yapılanmanın etkisi görülmüş-
                                              tü. Kalyonculuğun gelişmesiyle Osmanlı donanması, 1770 Çeşme
                                               yenilgisine kadar Akdeniz hâkimiyetini elinde tutmuştu.

                                                1700 İstanbul Anlaşması’yla Azak Kalesi’ni ele geçirerek ilk defa
                                                Karadeniz’e çıkma fırsatı bulan Rusya, Osmanlıların Karade-
                                               niz’deki varlığı için tehdit oluşturuyordu. 1711’de Prut Savaşı’nın
                                              kazanılması ve Osmanlı donanmasının Karadeniz’deki faaliyetleri
                                              sonucunda Azak, yeniden geri alındı.
                                              Rusya’nın Osmanlı toprakları üzerindeki emelleri ve saldırgan
                                              politikalarının sonucunda 1768-1774 yılları arasındaki savaşta
                                               Ruslara ait bir donanma Baltık Denizi’nden yola çıkarak İngilizlerin
                                                    yardımıyla Akdeniz’e geldi. İlk çatışmalardan sonra Çeşme
                                                    Limanı’na çekilen Osmanlı donanması, ani bir saldırı ile Rus
                                                    donanması tarafından yakıldı. Böylece Osmanlı donanması,
                                                    Çeşme’de tarihinin ikinci büyük yenilgisini aldı.
                                              Çeşme Baskını’ndan sonra 1774-1789 arasında özellikle gemi
               Görsel 1.29
               Gazi Hasan Paşa heykeli        inşasında önemli gelişmeler yaşandı. Sultan III. Mustafa, çağdaş
               (İzmir)                        bilgilerle donatılmış deniz subayı yetiştirilmesi konusunda hare-
                                              kete geçti. Bu nedenle Baron de Tott (Baron dö Tot) isimli Fransız
                                              mühendis, donanmayı iyileştirme çalışmalarında görevlendirildi.
                                              Ayrıca Cezayirli Gazi Hasan Paşa (Görsel 1.29) tarafından, 1773
                                              tarihinde, “Tersane Hendesehanesi” adıyla bugünkü Deniz Harp
                                              Okulunun temeli atıldı.

                                                XVIII. yüzyılın son çeyreğine kadar yabancı devlet gemilerine
                                                kapalı bir Türk gölü olarak kalan ve özel istisnalar dışında
                                                yabancı gemilerin çıkmasına izin verilmeyen Karadeniz, 1774
                    BİLİYOR MUSUNUZ?            Küçük Kaynarca Antlaşması ile ilk defa Rus gemilerinin kul-
                                                lanımına açılmıştır.


             34
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31