Page 36 - Tarih 11 - Ünite 2
P. 36

2. ÜNİTE


                                              İlim ve İrfan Erleri

                                              Osmanlı Devleti’nde âlimler, devletin ilk teşkilatlanmasında ge-
                                              nelde yönetici olarak görev yapmıştır. Ülke dışından gelen âlimler
                                              matematik, tıp, hukuk, astronomi, din gibi alanlarda ilk eserleri
                                              vererek Kuruluş Dönemi’nde Osmanlı toplumunun ihtiyaçlarını
                                              karşılamıştır. Dönemin önemli ilim merkezleri olan Türkistan, Irak,
                                              Mısır, Suriye ve İran’da eğitim görmüş ilim adamlarının etkisiyle
                                              Osmanlı ilim geleneği şekillenmiştir. Devletin yüksek bir mede-
                                              niyet seviyesine erişmesiyle toplum hayatında âlimlerin etkisi
                                              ve önemi daha da artmıştır. Ancak XVII. yüzyıldan itibaren ilim ve
                                              fikir hayatı gerilemeye ve akli ilimler ikinci plana atılmaya baş-
                                              lanmıştır. Merkezî otoritenin zayıflamasıyla ortaya çıkan sosyal
                                              ve ekonomik sorunlar, fetihlerin ve devlet gelirlerinin azalması,
                                              yaşanan toprak kayıpları, ilmî gelişmeye engel olmaya başlamış-
                                              tır. Bu olumsuzlukların etkisiyle, ilmî faaliyetleri teşvik edici un-
                                              surların da kaybolması, ilim ve fikir insanlarının geçim endişesi
                                              yaşamasına neden olmuştur.

                        TARTIŞALIM             Bir ülkede ilmî faaliyetlerin artırılması için yapılması gereken
                                               çalışmalar neler olabilir?

                                              Avrupa ile Osmanlı ilim dünyası arasındaki açığı fark eden ilk Os-
                                              manlı âlimi, Avrupa’da “Hacı Kalfa” ismi ile tanınan Kâtip Çelebi’dir
                                              (Görsel 2.43). Kendisinden önceki âlimlerden farklı olarak birçok
                                              önemli eserin tercümesini yapan ve Batı’daki ilmî gelişmeleri
                                              de yakından takip eden Kâtip Çelebi,  Arapça ve Türkçe eserler
                                              kaleme almıştır.

                                                XVII. Yüzyılda Bir Osmanlı Aydını: Kâtip Çelebi
                                                XVII. yüzyılda bilmediklerini merak duygusuyla sürekli öğ-
                                                renme uğraşısında olan Kâtip Çelebi, yaşının hayli ilerlemiş
                                                olmasına rağmen zamanının bilim adamlarından dersler al-
                                                maya çalışmıştır. Katıldığı seferlerde bile ordunun konakladığı
                                                yerlerde kitapçı dükkânlarını dolaşarak ilmî çalışmalardan
                                                haberdar olmaya özen göstermiş, yörenin âlimleriyle görüşüp
                                                bilgilerinden yararlanmaya gayret etmiştir. Kâtip Çelebi’nin
                                                eserlerinin altyapısını genel olarak bu ziyaretlerde elde ettiği
                                                bilgi, gözlem ve materyaller oluşturmuştur.
                                                Kâtip Çelebi sadece Türkçe ve Arapça yazılmış eserleri kaynak
                                                olarak kullanmakla yetinmemiştir. Batı kaynaklarından da
                                                yararlanmak gibi zamanının ilim adamlarına göre sıra dışılık
                                                olarak nitelendirilebilecek bir ilmî tavır ve hür düşünceye
               Görsel 2.43                      sahip olmuştur. Öyleki Tarihçi Bernard Lewis (Bernard Luvis)
               Kâtip Çelebi (Minyatür)
                                                bu yönüyle Kâtip Çelebi’yi XVI ve XVII. yüzyıllarda Avrupa
                                                üzerine kalem oynatan Hezârfen Hüseyin ve Müneccimbaşı
                                                Ahmed B. Lütfullah ile birlikte başlıca üç Osmanlı yazarından
                      YORUMLAYALIM              biri olarak kabul etmiştir.
                                                    Eyüp Baş, “Katip Çelebi (1609-1657)”, s.141-142’den düzenlenmiştir.

                                               Kâtip Çelebi’nin, yaşadığı dönemde en önemli üç âlimden biri
                                               sayılmasının sebepleri nelerdir?


             82
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41