Page 11 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük - Ünite 3
P. 11

3. Ünite





            3. 3. 4. Halifeliğin Kaldırılması
                                                                                      Bilgi Notu
            Hz. Muhammed’in vefatından sonra İslam toplumunun dinî ve siyasi liderine
            “Halife” unvanı verilmişti. Halifeler, Dört Halife Dönemi’nde bir nevi seçim-  Erkan-ı  Harbiye  Reisi:    Osmanlı
            le belirlenmişti. Fakat daha sonra, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinde hali-  Devleti’nde  günümüzün  genelkur-
            felik saltanata dönüşmüştü. Halifelik, 1517’de Yavuz Sultan Selim’in Mısır’ı   may  başkanlığına  karşılık  gelen
                                                                              makamdır. Bunun yerine cumhuri-
            fethetmesiyle Osmanlı hanedanına geçti.                           yet döneminde Genelkurmay Baş-
                                                                              kanlığı makamı oluşturulmuştur.
            Osmanlı  padişahları,  Yavuz  Sultan  Selim  Dönemi’nden  itibaren  halifeliği   Şer’iye  ve  Evkaf  Vekâleti: Os-
            üstlenerek İslam dünyasında yapıcı ve birleştirici bir rol oynadılar. Özellikle   manlı  Devleti’nde  günümüzün  din
            Osmanlı Devleti’nin gerileme ve dağılma dönemlerinde halifelik unvanı daha   ve vakıf işlerine bakan bakanlıktır.
            öne çıkarılmış, böylece İslam dünyasının sömürgeci saldırılar karşısında bir   Daha  sonra  bu  görevi  yerine  ge-
            arada tutulması hedeflenmişti. Fakat zaman içerisinde yaşanan gelişmelerle   tirmesi  için  din  alanında  Diyanet
            birlikte, halifeliğin siyasi etki alanının sınırlı olduğu görüldü. Özellikle Bal-  İşleri  Başkanlığı,  vakıflar  alanında
            kan Savaşları ve I. Dünya Savaşı sırasında, milliyetçilik akımının etkisiyle,   ise Vakıflar Genel Müdürlüğü oluş-
                                                                              turulmuştur.
            bazı Müslüman toplumlar Osmanlı Devleti’nden ayrılmak için başkaldırdılar.
            Bu durum, halifelik makamının siyasi etkisini kamuoyunun gözünde küçülttü.

            1 Kasım 1922’de saltanatın kaldırılması ile Osmanlı Devleti sona ermiş oldu.
            Fakat halifelik makamına dokunulmadı. Siyasi yetkilerinden soyutlanmış ola-
            rak Osmanlı hanedanına bırakılan halifelik makamı, bilhassa cumhuriyetin
            ilanından sonra, yapısı ve hedefleri belirginleşmeye başlayan yeni devlet ya-
            pısı ile çelişmeye başladı.

            Son Halife Abdülmecid Efendi’yi her ne kadar TBMM seçmiş olsa da Ab-
            dülmecit Efendi’nin kendisini meclisin üzerinde görmesi ve meclisi denetim
            altına almak istemesi millî egemenliğe ters düşmekteydi. Ayrıca devlet yöne-
            timinde hem Cumhurbaşkanı hem de Halife’nin olması, devletin yapısında
            ikilik meydana getirmekteydi. Tüm bunlarla birlikte Türkiye Cumhuriyeti’nin
            millî bir devlet olması ve laik bir sisteme hazırlanması, milletlerarası ve dinî
            nitelikler barındıran halifelik makamının yeni rejimle uyuşamayacağını gös-
            terdi.

            Halifeliğin kaldırılmasında, halifeliğin cumhuriyet düşüncesine ters düşmesi
            yanında dönemin siyasi şartları da etkili oldu. Özellikle yeni rejime ters düşen
            bazı siyasi isimlerin İstanbul’da Halife etrafında yoğunlaşması, Cumhuriyet
            yönetimini bu konuda harekete geçirdi.

            3 Mart 1924’te dönemin Urfa Milletvekili Şeyh Saffet Efendi ve 53 arkadaşı-
            nın verdiği kanun teklifi TBMM tarafından kabul edildi ve böylece halifelik
            makamı kaldırıldı.
                                                                                   Görsel 3.9: Son Halife
            Halifeliğin kaldırılması ile birlikte Halife Abdülmecid Efendi ve bütün Os-  Abdülmecid Efendi
            manlı hanedanı yurt dışına çıkarıldı. Sonuçta devlet sisteminde var olan ikilik
            kaldırıldı ve ileriki yıllarda yapılacak olan inkılapların önü açıldı (Görsel 3.9).
            Laik yönetimi geçmede önemli bir adım daha atıldı.

            Aynı gün TBMM’ye sunulan kanun tekliflerinin kabulü ile Erkan-ı Harbiye
            Reisliği ile Şer’iye ve Evkaf Vekâletleri de kaldırıldı. Böylece ordu ve din
            işleri siyasetten ayrıldı.


             Sıra Sizde
                        Halifeliğin  kaldırılmasının  İslam  dünyasındaki  yankıları  neler
                        olmuştur?



             Türkiye Cumhuriyeti Anayasa’sı kabul edildi.                   Türkiye İş Bankası kuruldu.
                                 1924                                                    1924

                                 20 Nisan                                               26 Ağustos    109
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16