Page 38 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 2.Ünite
P. 38
2. ÜNİTE
METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
Okuduğunuz metin Ömer Seyfettin’in, içinde yirmi hikâye bulunan ve Yüksek Ökçeler adını taşı-
yan kitabında yer alan aynı isimli hikâyesidir. Eserde günlük hayatta rastlayabileceğimiz kahraman-
lar ve olaylar konu edilmiştir. Aynı zamanda Türk edebiyatında olay hikâyeciliğinin öncüsü olan
Ömer Seyfettin, Yüksek Ökçeler adlı hikâyesinde de olayı ön plana çıkarmıştır.
İkinci Meşrutiyet (1908) sonrasında memlekette başlayan ve o dönemde “Türkçülük” adı veri-
len ulusçuluk hareketi, “edebiyatta ulusal kaynaklara dönme” düşüncesinin doğmasına yol açmıştır.
“Ulusal kaynaklara dönme” sözü; dilde sadeleşme, hece ölçüsünü benimseme, yerli hayatı yansıtma
anlamında kullanılmış ve bunları gerçekleştirmeyi amaç edinen edebiyat hareketine Millî Edebiyat
adı verilmiştir. Dilde sadeleşme hareketi, 1911’de Genç Kalemler dergisinde “Yeni Lisan” makalesin-
de ileri sürülen görüşler doğrultusunda başlamıştır. Millî Edebiyat Dönemi’nde sanatçılar konuşma
dilini yazı dili hâline getirmeyi amaçlamışlar ve bu doğrultuda eserler vermişlerdir. Bu anlayışla
Ömer Seyfettin, millî bir edebiyatın ancak halkın kullandığı dille gerçekleşeceğini belirtmiştir.
Millî Edebiyat Dönemi’nin Ömer Seyfettin’den başka önde gelen hikâyecilerinden bir diğeri, eser-
lerinde gözlem ve mizahın önemli yer tuttuğu Refik Halit Karay’dır. Yine bu dönemde Halide Edip
Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Aka Gündüz, Reşat Nuri Güntekin hikâye türünde eserler ver-
mişlerdir.
METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME
1. Metinde geçen “Benzine kan geldi. Gerçi yine başı dönmeye başlamıştı.” cümlelerindeki altı çizili
kelime ve kelime grubunun anlamlarını cümlelerin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahmin-
lerinizi TDK’nin Türkçe Sözlük’ünden kontrol ediniz.
2. Okuduğunuz metinden Hatice Hanım’ın kişilik özelliklerini yansıtan cümleleri bulunuz.
3. Metne göre Hatice Hanım’ın çalışanlarıyla ilgili beklentisi nedir? Bunun sebebini söyleyiniz.
4. Hatice Hanım, çalışanlarıyla ilgili olumsuzlukları ne zaman fark etmiştir?
5. Hatice Hanım, hikâyenin sonunda sorununu nasıl çözmüştür? Siz olsaydınız bu durumda ne
yapardınız?
6. Metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini belirleyiniz.
7. Okuduğunuz metnin konu ve temasını belirtiniz.
8. Metindeki zaman ve mekânın özelliklerini aşağıdaki şemalara yazınız.
Zaman Mekân
9. Okuduğunuz metin; yazıldığı dönemin kültürel, sosyal vb. yaşamıyla ilgili hangi gerçeklikleri yan-
sıtmaktadır?
10. Okuduğunuz hikâyede hangi bakış açısı kullanılmıştır? Seçilen bakış açısı, metnin dil ve anlatımını
nasıl etkilemiştir?
11. Okuduğunuz metnin ana düşüncesini yardımcı düşüncelerden hareketle söyleyiniz.
70