Page 34 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 2.Ünite
P. 34
2. ÜNİTE
9. Metindeki ana düşünce ile yardımcı düşünceleri belirleyiniz. Belirlediğiniz cümleleri aşağıdaki
şemalara yazınız.
Ana Düşünce Yardımcı Düşünceler
10. Okuduğunuz metinden yola çıkarak dönemin sosyal ve kültürel unsurlarıyla ilgili nasıl bir fikir
edindiniz? Düşüncelerinizi sözlü olarak paylaşınız.
YAZARIN BİYOGRAFİSİ
SAMİPAŞAZÂDE SEZAİ (1860–1936): Tanzimat Dönemi yazarlarından-
dır. Yazı hayatına makale, sohbet, tiyatro eserleri yazarak başladı. Şöhretini
Sergüzeşt romanı ve Küçük Şeyler adlı hikâyeleriyle kazandı. Samipaşazâde Se-
zai Sergüzeşt’te Dilber adlı cariye bir kızın trajik yaşamını işledi. Küçük Şeyler
adlı hikâye kitabı ise toplam altı hikâyeden oluşup Türk edebiyatında Batılı
anlamda ilk hikâye örneği olarak kabul edildi. Romantizmin izlerinin de gö-
rüldüğü sanatçı, Sergüzeşt’te halktan kahramanlar seçerek gerçekçiliğe yöneldi. Temsilî
Şir, Rumûzu’l-Edep eserlerinden bazılarıdır.
DİL BİLGİSİ
1. Okuduğunuz metinde geçen “Kedi! Hem de sabah kahvesini içen kedi!” cümlesinde altı çizili keli-
me sıfat görevli bir fiilimsidir. Sıfat–fiil adı verilen bu tür kelimeler -an (-en), -ası (-esi), -maz (-mez),
-ar (-er), -dık (-dik), -acak (-ecek), -mış (-miş, -muş, -müş) eklerinden uygun olanı ile fiil kök ve göv-
delerinden türetilir. Buna göre metinde geçen sıfat–fiillere örnekler bulunuz.
2. Aşağıdaki metinde geçen noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını aşağıdaki şemalara yazınız.
‟ ”
O sükûn ve sükûnet içinde uzaktan uzağa akseden çan-
lar hep bir ağızdan bir aheng–i muttaridle “Git, git, haremine
,
git!” sözünü tekrar ediyorlardı.
!
66