Page 33 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 2.Ünite
P. 33

HİKÂYE





                                        METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

                  Okuduğunuz metin, Tanzimat Dönemi sanatçısı Samipaşazâde Sezai’nin Küçük Şeyler adlı hikâ-
               ye kitabından alınmıştır. Yazar, bu hikâye kitabında yer alan Kediler metninde de okuduğunuz gibi
               aynayı fertlerin iç dünyasına, iç mekâna, sosyal ve siyasi meselelerden uzakta olan insanın küçük
               dünyasındaki hassasiyetlere yöneltir. İçinde birçok hikâye olan Küçük Şeyler, Türk edebiyatında Batılı
               anlamda ilk hikâye örneklerinden kabul edilmektedir. Hikâyede dil, oldukça ağır olup uzun cümleler
               dikkati çekmektedir. Bunda hem divan edebiyatı kültürünün hem de Batılılaşmanın etkisi vardır.
                  Kediler hikâyesi dramatik bir metindir. İhtiyar Rossini hayat karşısında mağlup biridir. Kendi ha-
               yatını devam ettirecek maddi kaynaklardan mahrumdur. O yüzden gururuna yenilerek çaresizlik
               içinde terk ettiği evine dönmek zorunda kalır. Dolayısıyla hikâyede yazar, küçük insanların küçük
               dünyalarındaki küçük hassasiyetlerini işlemiştir. Bu hassasiyet hikâyede “hayat karşısında mağlubi-
               yet” biçiminde ortaya çıkar.
                  Tanzimat’la birlikte Batı edebiyatından etkilenmeler başlamış; roman, hikâye, tiyatro gibi pek çok
               Batılı türün ilk örnekleri bu dönemde verilmiştir. Bu dönem hikâyeleri, divan edebiyatındaki mes-
               neviler ile halk hikâyeciliğinin tamamen dışındadır. Onların geliştirilmiş ya da modernleştirilmiş bir
               şekli değil, tamamen Fransız edebiyatı örnek alınarak oluşturulmuş eserlerdir.
                  Tanzimat  edebiyatı  sanatçıları  romantizm  akımının  etkisiyle  toplumu  bilgilendirmek  amacıyla
               edebî eserleri bir araç olarak kullanmışlardır. Bu da o dönemde verilen eserlerin çoğunun teknik
               yönden kusurlu olmasına sebep olmuştur. Dönemin önemli hikâyecilerinden biri de Ahmet Mithat
               Efendi’dir. Kendi iç dünyasından ziyade dış çevreyi anlatması yönüyle dikkatleri çeken Ahmet Mit-
               hat Efendi’nin Letâif–i Rivâyât adlı eserler serisindeki hikâyeler, Türk edebiyatındaki ilk yerli hikâye
               örnekleridir. Sosyal fayda peşinde koşan yazar, okuyucu için yararlı gördüğü telkinleri ön planda
               tuttuğu için modern hikâye tekniğine tamamen bağlı kalmamıştır. Hikâye türü, Tanzimat’tan sonra
               da gelişimini devam ettirmiştir.






                 METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME

              1.  Hikâyenin kahramanı olan adamın, evi terk etmesinin nedeni nedir? Adamın eve dönme kararı
                 almasında neler etkili olmuştur?
              2.  Hikâyedeki olayları yaşayan kişinin yerinde siz olsaydınız neler yapardınız?
              3.  Olayın geçtiği mekân ve zamanla ilgili neler söyleyebilirsiniz? Metinden örneklerle ifade ediniz.

              4.  Hikâyedeki kişilerle ilgili hangi özelliklere ulaşılabilir?
              5.  Okuduğunuz hikâyenin konu ve temasını belirleyiniz.
              6.  Hikâyedeki olayları gerçekleşme sırasına göre belirleyerek aşağıdaki şemalara yazınız.











              7.  Hikâyedeki anlatıcıyı bularak anlatıcının hangi tip bakış açısı kullandığını metinden örneklerle söy-
                 leyiniz.
              8.  Hikâyenin esasını oluşturan temel çatışmayı ve bundan hareketle temayı bulunuz.







                                                                                                           65
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38