Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 2.Ünite
P. 20

2. Ünite


                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Oğlumuz adlı metnin temasını belirleyiniz.

                2. Metindeki temel çatışmayı belirleyiniz.
                3. Metinde yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyiniz.

                4. Metindeki millî ve manevi değerleri belirleyiniz.
                5. Metinde zaman ve mekânın özelliklerini tespit ediniz.

                6. Metinde geçen “O da her oğul gibi sokak, mektep ve çarşı arasında, günden güne kat’îleşen bir bölün-
                  meye mahkûmdu.” cümlesinde sözü edilen kişiyle ilgili ne anlatılmak istenmiştir? Açıklayınız.

                7. Metnin tür özelliklerini belirleyiniz.
                8. Metinden hareketle aşağıdaki tabloda boş bırakılan yerleri doldurunuz.

                     Kişiler                             Özellikleri                         Tip / Karakter






















                  Etkinlik
                a. Oğlumuz adlı metindeki anlatıcı ve bakış açısını belirleyiniz.

                b. Belirlediğiniz anlatıcı ve bakış açısının anlatımı nasıl etkilediğini tartışınız.



                                              Yazarın Biyografisi

                                              Tarık Buğra (1918-1994): Konya’da doğdu. Konya Lisesinden me-
                                           zun olduktan sonra kısa süreli tıp, hukuk ve edebiyat eğitimleri aldı.
                                           Tezgâhtarlık, muallim muavinliği gibi işlerde çalıştı. Çeşitli gazetelerde
                                           yazarlık ve yöneticilik yaptı. Yayıncılık faaliyetlerinde bulundu. Devlet
                                           tiyatrolarında çeşitli görevlerde bulundu.
                                              Bağımsız bir sanat anlayışına sahip olan yazar; hikâye, roman ve ti-
                                           yatro türlerinde eserler verdi. Eserlerinde tarihî, siyasi olayları; toplum-
                                           sal çatışmaları ve bireyin iç dünyasını ele aldı. Kahramanlarını günlük
                                           yaşamdan seçti. Edebî bir eserin “kültür Türkçesi” olarak isimlendirdiği
                                           yüksek bir dille yazılması gerektiğini savundu. Eserlerinde şiirsel, sıcak,
                                           duygulu bir üslup kullandı. Oğlumuz, Yarın Diye Bir Şey Yoktur, İki Uyku
                                           Arasında (hikâye); Siyah Kehribar, Küçük Ağa, İbiş’in Rüyası, Firavun İma-
                        Tarık Buğra
                        (1918-1994)        nı, Gençliğim Eyvah, Dönemeçte, Yağmur Beklerken, Osmancık (roman);
                                           Ayakta Durmak İstiyorum, Akümülatörlü Radyo, Yüzlerce Çiçek Birden
                                           Açtı (tiyatro) yazarın başlıca eserleridir.



          52
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25