Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 2.Ünite
P. 20
2. Ünite
Metni Anlama ve Çözümleme
1. Oğlumuz adlı metnin temasını belirleyiniz.
2. Metindeki temel çatışmayı belirleyiniz.
3. Metinde yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyiniz.
4. Metindeki millî ve manevi değerleri belirleyiniz.
5. Metinde zaman ve mekânın özelliklerini tespit ediniz.
6. Metinde geçen “O da her oğul gibi sokak, mektep ve çarşı arasında, günden güne kat’îleşen bir bölün-
meye mahkûmdu.” cümlesinde sözü edilen kişiyle ilgili ne anlatılmak istenmiştir? Açıklayınız.
7. Metnin tür özelliklerini belirleyiniz.
8. Metinden hareketle aşağıdaki tabloda boş bırakılan yerleri doldurunuz.
Kişiler Özellikleri Tip / Karakter
Etkinlik
a. Oğlumuz adlı metindeki anlatıcı ve bakış açısını belirleyiniz.
b. Belirlediğiniz anlatıcı ve bakış açısının anlatımı nasıl etkilediğini tartışınız.
Yazarın Biyografisi
Tarık Buğra (1918-1994): Konya’da doğdu. Konya Lisesinden me-
zun olduktan sonra kısa süreli tıp, hukuk ve edebiyat eğitimleri aldı.
Tezgâhtarlık, muallim muavinliği gibi işlerde çalıştı. Çeşitli gazetelerde
yazarlık ve yöneticilik yaptı. Yayıncılık faaliyetlerinde bulundu. Devlet
tiyatrolarında çeşitli görevlerde bulundu.
Bağımsız bir sanat anlayışına sahip olan yazar; hikâye, roman ve ti-
yatro türlerinde eserler verdi. Eserlerinde tarihî, siyasi olayları; toplum-
sal çatışmaları ve bireyin iç dünyasını ele aldı. Kahramanlarını günlük
yaşamdan seçti. Edebî bir eserin “kültür Türkçesi” olarak isimlendirdiği
yüksek bir dille yazılması gerektiğini savundu. Eserlerinde şiirsel, sıcak,
duygulu bir üslup kullandı. Oğlumuz, Yarın Diye Bir Şey Yoktur, İki Uyku
Arasında (hikâye); Siyah Kehribar, Küçük Ağa, İbiş’in Rüyası, Firavun İma-
Tarık Buğra
(1918-1994) nı, Gençliğim Eyvah, Dönemeçte, Yağmur Beklerken, Osmancık (roman);
Ayakta Durmak İstiyorum, Akümülatörlü Radyo, Yüzlerce Çiçek Birden
Açtı (tiyatro) yazarın başlıca eserleridir.
52