Page 25 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 2.Ünite
P. 25
Hikâye
9. Metindeki temel çatışmayı ve bu çatışma etrafında metinde yer alan diğer çatışmaları belirleyiniz.
10. Metni, Oğlumuz adlı metinle tür, biçim, üslup, anlatım teknikleri ve içerik yönünden karşılaştırınız.
Koca Öküzün Ölümü Oğlumuz
Tür
Biçim
Üslup
Anlatım teknikleri
İçerik
Etkinlik
a. Koca Öküzün Ölümü adlı metinde kullanılan anlatım biçimlerini belirleyiniz.
b. Metinde kullanılan anlatım tekniklerini belirleyiniz.
c. Kullanılan anlatım biçim ve tekniklerinin metindeki işlevlerini tartışınız.
Yazarın Biyografisi
Samim Kocagöz (1916-1993): Aydın’ın Söke ilçesinde doğan yazar,
ilkokulu Söke’de; ortaokul ve liseyi ise İzmir’de okudu. Söke’nin tanın-
mış çiftçi ailelerinden birine mensup olan Kocagöz, çocukluk ve gençlik
yıllarında tatillerini çiftçilik işlerinde ailesine yardım ederek geçirdi.
Böylece köy insanını ve çiftçilik hayatını yakından görme ve tanıma im-
kânı buldu. Yükseköğrenimini İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinde
yaptı. 1942-1945 yılları arasında Lozan Üniversitesinde sanat tarihi öğreni-
mi gördü. Yurda döndükten sonra çeşitli öğretim kurumlarında edebiyat
ve sanat tarihi öğretmenliği yaptı. Memleketi Söke’de çiftçilikle uğraştı.
Samim Kocagöz, Sadri Ertem ve Sabahattin Ali çizgisinde toplumcu
gerçekçi anlayışı sürdüren eserler verdi. Konularını yaşadığı ve yakından
tanıdığı Ege Bölgesi’nden, bu bölgenin köy ve ilçelerinde yaşayan insan-
ların yaşamından aldı. Sanatçı; eserlerinde tarım işçilerinin ve toprak köy-
lülerinin sorunlarını, makineleşme sonucunda bu insanların işsiz kalması
olgusunu sınıfsal çatışma temelinde yansıttı. İnsanın insanla ve tabiatla Samim Kocagöz
ilişkilerini gerçekçi gözlemlerle ve yalın bir dille anlattı. Telli Kavak, Sığınak, (1916-1993)
Cihan Şoförü, Ahmet’in Kuzuları, Yolun Üstündeki Kaya, Yağmurdaki Kız, Ge-
cenin Soluğu (hikâye); Bir Şehrin İki Kapısı, On Binlerin Dönüşü, Kalpaklılar,
Doludizgin, Bir Çift Öküz (roman) yazarın başlıca eserleridir.
57