Page 8 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 3.Ünite
P. 8

3. Ünite


                  Metin ve Türle İlgili Açıklamalar

                  Tanzimat’ın ikinci dönem şairleri, kitabınızdaki Mütesadif adlı şiirde olduğu gibi sanat için sanat
               anlayışıyla daha çok bireysel temalarda şiirler yazar. Bu dönemde Recaizade Mahmut Ekrem’in “Güzel
               olan her şey, şiirin konusu olabilir.” anlayışıyla hareket edilir, şiirin konusu genişler. Batı şiirinin etki-
               siyle şiirde yeni biçimler kullanılır. Birinci dönemde bir amaç olarak ortaya konan dilde yalınlaşma
               düşüncesi, bütünüyle terk edilir. Bu dönemin önde gelen şairleri Abdülhak Hamit Tarhan, Muallim
               Naci ve Recaizade Mahmut Ekrem’dir.
                  Abdülhak Hamit Tarhan; aruzla ve serbest müstezat şeklinde yazdığı Mütesadif şiirinde betimleyici
               anlatım tutumunu tercih etmiştir. Şiirde birden çok ölçüye, farklı uyak örgülerine yer vermiştir. Anla-
               mın beyitte tamamlanması geleneğine karşı anlamı diğer dizelere yaymıştır:
                  Gün batarken garib garib,
                  Kimseler yoğ iken şu sahrâda,
                  Kim şu mahlûk-ı dil-firîb,


                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Mütesadif adlı şiirin temasını belirleyiniz.
                2. Şiiri, Tanzimat’ın ikinci dönem şairlerinin sanat anlayışına göre değerlendiriniz.

                3. Şiirin konusuna göre hangi tür şiir (lirik, epik...) olabileceğini gerekçesiyle açıklayınız.
                4. Şiirle ilgili beğeni ve eleştirilerinizi gerekçelendirerek ifade ediniz.
                5. Hürriyet Kasidesi ile Mütesadif adlı metni tür, biçim, içerik, dil ve anlatım yönünden karşılaştırınız.



                                               Şairin Biyografisi

                                               Abdülhak Hamit  Tarhan (1852-1937):  İstanbul’da doğdu.
                                            Farklı okullarda öğrenim gördü, düzenli bir öğrenim hayatı olmadı.
                                            Daha çok özel dersler alarak kendini yetiştirdi. Babasının  Tahran
                                            büyükelçiliği görevi nedeniyle bir süre  Tahran’da kaldı, bu sırada
                                            Farsça öğrendi. İstanbul’da farklı kurumlarda memur olarak çalıştı.
                                            Türkiye’nin  Fransa,  Rusya,  Yunanistan,  Hindistan,  İngiltere  ve
                                            Hollanda büyükelçiliklerinde görev yaptı. Meclis-i Ayan üyeliğinde
                                            ve ikinci başkanlığında bulundu. Cumhuriyet’in ilanından sonra üç
                                            dönem milletvekilliği yaptı.
                                               Tanzimat’ın ikinci dönem temsilcilerinden olan Abdülhak Hamit;
                                            “Tezatlar Şairi”,  “Şair-i Azam (En Büyük Şair)” gibi unvanlarla anıldı.
                                            Döneminin de etkisiyle daha çok bireysel konulara yöneldi. Ölüm,
                                            hayat, tabiat, aşk, metafizik vb. temalarda kişisel duyarlılığı yansıtan
                                            şiirler yazdı. Türk şiirine biçimsel yenilikler getirdi. Onun eserlerinde
                                            hem Doğu hem Batı medeniyetinin yansımalarını görmek mümkün-
                    Abdülhak Hamit Tarhan
                        (1852-1937)         dür. Onda Fuzuli ve Şeyh Galip’in yanı sıra Hafız, Hayyam; Shakes-
                                            peare, Hugo gibi sanatçıların da etkisi görülür. Sanatçı, tiyatrolarını
                                            sahnelenmek için değil okunmak için yazdı. Yeni Türk edebiyatının
                                            ilk pastoral şiiri sayılan Sahra’yı yazdı. Eşi Fatma Hanım’ın ölümü üze-
                                            rine yazdığı  Makber, sanatçının ünlü şiirlerindendir.  Sahra, Makber,
                                            Ölü, Bunlar Odur, Divaneliklerim yahut Belde, Hacle, Hep yahut Hiç (şiir);
                                            Macera-yı Aşk, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, Nesteren, Tezer, Eşber, İlhan,
                                            Turhan, Finten (tiyatro) sanatçının başlıca eserleridir.



          76
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13