Page 25 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 2.Ünite
P. 25

Türklerde Toplum Yapısı



                  SIRA SİZDE


                    “Trabzonluların üzerine düştükleri, alışverişi hakkında kavga ettikleri hamsi ba-
                lığı… Bu balık Hamsin’de çıktığı için hamsi balığı derler. Balığın çıkışını dellallar hal-
                ka haber verirler. Dellalların bir çeşit mürves ağacından boruları vardır. Bir kere su urun-
                ca, “Ahça (akçe) çomahla bir mendil hamsi ver.” diye ince sırmalı mendillere balığı koyup
                giderler. Balığın suyunun aktığına acıyarak “Bre balığın suyunu akıtıyorsun, suyuna bir
                pilavcık sallasana.” diye şaka ederler. Arkasından da şu beyitleri söylerler.
                    Trabzondur yerümüz,
                    Ahça tutmaz elümüz.
                    Hamsi paluk olmasa,
                    Nice olurdu halumuz.”
                                                                            Evliya Çelebi, Seyahatname, C. 1-2, s. 459


                    Evliya Çelebi, Seyahatname adlı eserinde Trabzon’dan söz ederken hamsi balığı-
               na özel olarak vurgu yapmıştır. Buradan hareketle coğrafî koşulların yemek kültürü
               üzerinde etkilerini örnekler vererek açıklayınız.



               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................





                 Osmanlı  toplumundaki  şenlikler  ve  gelenek-
            sel  törenler,  Orta  Asya  Türk  şölen  gelenekleri  ve
            İslami  unsurlara  dayandırılmıştır.  Şenlikler,  hü-
            kümdar ve halkın buluştuğu nadir yerlerden birisi
            olmuş, bu geleneksel törenler ve şenlikler doğum,
            evlilik ve sünnet gibi nedenlerle yapılmıştır.
                  Şenlikler, devletin otoritesini ve zenginliğini
            halka ve dünyaya göstermiş, ekonomik hareketli-
            lik getirmiş, dinî amaçlara hizmet etmiş ve halkın
            moral seviyesini yükseltmiştir.
                 Osmanlı Devleti’nde yapılan düğün ve şenlik-
            lerde cambazlık, hokkabazlık (sihirbazlık) ve kukla
            oyunları gibi çeşitli gösteriler sergilenirdi. Bu eğ-
            lencelerde ayrıca güreş, ok atma, cirit ve ata binme
            gibi spor gösterileri de yapılırdı.
                 III. Ahmet’in şehzadelerinin sünnet şenliğin-
            deki havai fişek gösterisini anlatan yandaki min-
            yatürde (Görsel 2.25) görüldüğü gibi gece Okmey-
            danı’nda  yapılan  görkemli  havai  fişek  gösterileri,
            şenliğin muhteşem açılışına katkı sağlardı.
                 Padişah,  yıldızlarla  bezeli  gece  mavisi  gökyü-
            zündeki fişekleri çadırından izlerdi. Fırıldak, gemi
            ve  fıskiye  biçimlerindeki  havai  fişekler  izleyicileri
            kendine hayran bırakırdı. Havai fişek kullanılarak
            yapılan bu eğlence anlayışı günümüzde de devam
            etmektedir.                                          Görsel 2.25: Havai Fişek Gösterisi minyatürü (Levni)




                                                           89
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30