Page 21 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 2.Ünite
P. 21

Türklerde Toplum Yapısı


            Osmanlı’da Vakıflar ve Yardımlaşma Kurumları
                                                                                   BİLGİ NOTU
                 Vakıflar,  İslam  ülkelerinin  toplum  ve  kültür  hayatında
            önemli  rol  oynayan  hayır  kurumlarıdır.  Karahanlılardan  Os-       Malını hayır için vakıf
            manlılara kadar olan zaman dilimi içinde on binlerce kişi, hiçbir   kurucusuna bağışlayan
            menfaat beklemeden kendi paralarıyla hayır kurumları yapmış-      kişiye “vâkıf”, vakfedilen
            lar, bunların işleyebilmesi için de kendi mallarından ve parala-  mala “mevkûf” denilmekte-
            rından bu kurumlara bağışta bulunmuşlardır.                       dir. Vakıftan yararlananlara
                 Vakıfların hayrat ve akarat olmak üzere iki önemli unsu-     “mevkufun aleyh”, malını
            ru  vardı.  Doğrudan  hizmet  sunan  vakıf  bina  ve  kurumlarına   vakıf için bağışlayan kişinin
            hayrat, bu kurumların ebedî olarak yaşaması ve topluma hiz-       irade beyanına da “sıyga”
            met sunabilmesi için vakfedilen gelir kaynaklarına da akarat      denir. Bunlar, vakfın oluş-
                                                                              masını sağlayan dört temel
            denilirdi. Vakfın gelir kaynaklarının nasıl işletileceğine ve he-  unsurdur.
            deflenen hizmetlerin nasıl gerçekleştirileceğine dair ilkelerin be-
            lirlendiği belgeye ise vakfiye adı verilirdi. Vakıf işlerini vakfiye
            şartlarına uygun biçimde yöneten ve gözeten kişiye ise mütevelli veya nâzır denilirdi.
                                                                     Vakıflar tarafından yapımı gerçekleş-
                                                                tirilen  cami,  mescit,  dârüşşifa  (hastane),
                                                                medrese,  mektep,  zaviye,  imaret,  sebil,
                                                                çeşme, hamam ve han gibi yapılar ile bu
                                                                yapılar topluluğunun tamamından oluşan
                                                                külliyeler (Görsel 2.23) kurularak bir böl-
                                                                genin fiziki ve sosyal alt yapısı tamamlan-
                                                                mıştır. Osmanlının yeni fethettiği beldeler,
                                                                vakıf  sistemi  yoluyla  kurulan  külliyeler
                                                                sayesinde İslamlaşmış, boş ve ıssız yerler
                                                                iskâna açılmış, konargöçerler şehir mede-
                                                                niyetine ulaşmıştır. Medreselerde üretilen
                                                                bilgiler halka aktarılarak toplumda kültür
                                                                birliği sağlanmıştır.
            Görsel 2.23: Süleymaniye Külliyesi (İstanbul)


                  SIRA SİZDE


                     “Medinetü’l Fazıla” (Erdemli  İdeal Toplum)
                    “…İnsan tek başına medeniyeti yakalayarak kendi hayatını sürdüremez ve mü-
                kemmelleşemez. Yaratılışın gayesi olan mükemmelliğe ancak birbiriyle yardımlaşan bir-
                çok insanın bir araya gelmesiyle ulaşılabilir.
                    Gerçek mutluluk vasıtası olan hususlarda yardımlaşmayı amaçlayan bir şehir, er-
                demli mükemmel bir şehirdir. Birbirlerine yardım eden milletler erdemli, mükemmel mil-
                letlerdir.”
                                                                                                Farabî
                                                                   Nazif Öztürk, Osmanlı Dönemi’nde Vakıflar, C. 10, s. 433


                    Yukarıdaki metni inceleyerek Farabî’ye göre ideal toplumun tanımını yapınız.



               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................







                                                           85
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26