Page 19 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 2.Ünite
P. 19

Türklerde Toplum Yapısı


            Osmanlı’da İskân ve İstimâlet Politikası

                 İskânın kelime anlamı yurtlandırma, bir yere yerleştirmedir. İskân devletin ekonomik, ida-
            ri ve toplumsal yapısını yakından ilgilendirir. Bu nedenle farklı milletlerden oluşan bir devle-
                                              tin iskân politikası büyük önem taşır. Çünkü planlı yapılan
                                              bir iskân siyaseti, merkezî idarenin gücünü artıracak, ayrıca
                                              ekonomik olarak hem devletin hem de toplumun refah sevi-
                                              yesini yükseltecektir.
                                                   Osmanlı Devleti’nde uygulanan iskân siyaseti sayesinde
                                              hem devletin gelişmesi hem de fethedilen yerlerin Türkleşti-
                                              rilmesi sağlanmıştır. Ayrıca iskân uygulamaları ile boş yerler
                                              canlandırılmış  ve  bu  uygulama  sayesinde  kırsal  kesimlere
                                              ekonomik hareketlilik kazandırılmıştır.
                                                   Osmanlı  Devleti,  Rumeli’deki  ilk  fetihlerinden  itibaren,
                                              fethettiği  şehir  ve  köylerde  sistemli  bir  iskân  politikası  uy-
                                              gulamıştır. Rumeli’nin fethi sırasında topraklarını terk eden
                                              yerli unsurların yerine, Anadolu’dan çok sayıda konargöçer
                                              Oğuz  boyları  nakledilmiştir.  Zaman  içerisinde  yapılan  han,
                                              hamam, köprü, medrese, zaviye, imaret, tekke, cami ve sebil
                                              (Görsel 2.21) gibi eserlerle Rumeli’de imar faaliyetleri gerçek-
                                              leştirilmiştir. Gerçekleştirilen imar faaliyetleri ile Rumeli tam
            Görsel 2.21: Mehmet Paşa Sebili (Bosna Hersek)   bir Türk İslam coğrafyası hâline gelmiştir.

                 SORU
                   Osmanlı Devleti, Rumeli’ye geçince imar faaliyetlerine niçin ağırlık vermiş olabilir? Dü-
              şüncelerinizi söyleyiniz.



                  SIRA SİZDE


                    Avram Galanti (Yahudi Göçmeni)
                    “…Şayet Bayezid’in davranışı olmasaydı, İspanya, Aragon, Portekiz ve Sicilya’dan
                sürülmüş olan Yahudilerin geri kalanları ve İsrail’in hatırası mahvolacaktı… Osmanlı pa-
                dişahı olan Sultan Bayezid, İspanya kralının Yahudilere yapmış olduğu kötülüğü ve onla-
                rın ayak basacak yer aradıklarını işiterek merhamete geldi. Vilayetlere yazdığı mektupta,
                yüksek memurlardan hiçbirinin Yahudileri ortadan kaldırmak veya sürmek gibi bir işe
                başlamamalarını ve onları namusu gibi kabul etmelerini istedi. Kanunu dinlemeyenlerin
                ise idam edileceklerini emretti.”
                    Portekizli Bir Şair
                    “…Türkiye’de hürriyetin kapılarını açık bulacaksın. Yahudi dininin kayıtsız şartsız
                serbestliği için meydan bulacaksın. Bu kapılar asla kapanmaz. Orada imanını tazeleye-
                bilirsin.” (Portekiz’de Yahudiler, zorla Hristiyanlaştırılmışlardı.)…”
                                                            Mehmet Şeker, Anadolu’da Birarada Yaşama Tecrübesi, s. 115-182


                    Yukarıdaki metinlerden hareketle, Osmanlı Devleti’nin farklı etnik ve dinî un-
               surlara karşı sergilediği tutumu yorumlayınız.


               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................






                                                           83
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24