Page 10 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 10

5. ÜNİTE







                            Uygulama


                  Görsel 5.3’te verilen otomobilin özelliklerini boş bırakılan yere yazınız. Yazdıklarınızdan hareketle verilen
               soruları cevaplayınız.



                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                                                 ......................................................................
                                            Görsel 5.3: Otomobil
               Sorular
                  1.  Görseldeki otomobilin özelliklerini yazarken nelere dikkat ettiniz?
                  2.  Arkadaşlarınızın cevaplarıyla kendi cevaplarınızı karşılaştırdığınızda benzerlik veya farklı-
                     lıklar görüyor musunuz? Bu durumun temel nedeni ne olabilir? Açıklayınız.
                  3.  Otomobile ait yazdığınız özellikleri zihninizde yok saydığınızda ona yönelik bir tanımlama
                     yapılabilir mi? Açıklayınız.
                  4.  Üçüncü soruda kullandığınız yöntemin Husserl’in paranteze alma yöntemiyle ilişkisi nedir?


               Hermeneutik ve Yorum Sorunu
                  20. yüzyıl felsefesinin önemli akımlarından biri de hermeneutiktir. Hermeneutik, insanın söz ve eylemle-
               rinin oluşturduğu ürün ve yapıların anlamına yönelik yorumlamadır. Hermeneutik, tek Tanrılı dinlerde özel-
               likle kutsal metinlerin yorumlanması veya peygamberin söz ve davranışlarının anlaşılması şeklinde ortaya
               çıkmış ve zamanla tüm metinlerde uygulanır olmuştur.
                  Dilthey, hermeneutiğin önemli kurucu filozofudur ve en başta doğa ve tinsel bilimler ayrımı yapar. Doğa
               bilimleri dışsal, tinsel bilimler insana ait yani içsel bilgilerdir. Tinsel bilimlerin başında da tarih gelir. Dilthey,
               yaşanan her dönemin kendi tinselliği olduğunu ve bu tinselliğin de dilde kendine has anlamlar oluşturdu-
               ğunu ileri sürer. Tarihsel bir dönemi veya tarihsel bir olayı anlayabilmek için o dönemin tinsel yapısının
               dile yüklediği anlamlarına bakılması
               gerekir.                                    Metin                           Yorumlama
                  Hermeneutik, Gadamer’in anlam
               ve  yorum  üzerine  geniş  ve  sistemli
               düşünceler ortaya koyması sonucun-
                                                                                           Tarihe dayalı
               da gerçek anlamda felsefi bir akıma   Metnin parçası
                                                                                          Kültüre dayalı
               dönüşmüştür. Gadamer, hermeneuti-                                         Tecrübeye dayalı
               ği de yöntem olmasından daha çok
               hakikat  arayışı  olarak  görmüştür.
               Gadamer,  bir  insanın  diğer  insanı
               sonunda  da  kendini  anlaması  için
               hermeneutiğin  gerekli  olduğunu  ve                Şekil 5.1: Yorumsal döngü
               onun köprü işlevini gördüğünü söy-
               ler. Anlamak, insanın var oluşunun en büyük kabiliyetidir. Anlamak, üretilmiş bilginin yeniden üretilmesidir.
                  Gadamer’e göre insan zorunlu olarak ön yargılarıyla vardır. Ön yargı, insan için anlamanın zorunlu koşu-
               ludur. Ön yargılar, bir tür ön bilmeyi sağlarken insanın bakış açısının da varabileceği sınırı gösterir. Gadamer,
               anlamayı ufukların kaynaşması dediği teoriyle açıklar. Ön bilmenin sağladığı kişinin ufku, anlamaya yönel-
               diği şeyin ufkuyla kaynaşır ve ortaya anlama çıkar. Ufukların kaynaşması, dil ve anlam ilişkisi üzerinden bir
               insanın sözlerinin anlaşılması veya bir metnin yorumlanması şeklinde olabilir (Şekil 5.1).







        126
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15