Page 10 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 10
5. ÜNİTE
Uygulama
Görsel 5.3’te verilen otomobilin özelliklerini boş bırakılan yere yazınız. Yazdıklarınızdan hareketle verilen
soruları cevaplayınız.
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
Görsel 5.3: Otomobil
Sorular
1. Görseldeki otomobilin özelliklerini yazarken nelere dikkat ettiniz?
2. Arkadaşlarınızın cevaplarıyla kendi cevaplarınızı karşılaştırdığınızda benzerlik veya farklı-
lıklar görüyor musunuz? Bu durumun temel nedeni ne olabilir? Açıklayınız.
3. Otomobile ait yazdığınız özellikleri zihninizde yok saydığınızda ona yönelik bir tanımlama
yapılabilir mi? Açıklayınız.
4. Üçüncü soruda kullandığınız yöntemin Husserl’in paranteze alma yöntemiyle ilişkisi nedir?
Hermeneutik ve Yorum Sorunu
20. yüzyıl felsefesinin önemli akımlarından biri de hermeneutiktir. Hermeneutik, insanın söz ve eylemle-
rinin oluşturduğu ürün ve yapıların anlamına yönelik yorumlamadır. Hermeneutik, tek Tanrılı dinlerde özel-
likle kutsal metinlerin yorumlanması veya peygamberin söz ve davranışlarının anlaşılması şeklinde ortaya
çıkmış ve zamanla tüm metinlerde uygulanır olmuştur.
Dilthey, hermeneutiğin önemli kurucu filozofudur ve en başta doğa ve tinsel bilimler ayrımı yapar. Doğa
bilimleri dışsal, tinsel bilimler insana ait yani içsel bilgilerdir. Tinsel bilimlerin başında da tarih gelir. Dilthey,
yaşanan her dönemin kendi tinselliği olduğunu ve bu tinselliğin de dilde kendine has anlamlar oluşturdu-
ğunu ileri sürer. Tarihsel bir dönemi veya tarihsel bir olayı anlayabilmek için o dönemin tinsel yapısının
dile yüklediği anlamlarına bakılması
gerekir. Metin Yorumlama
Hermeneutik, Gadamer’in anlam
ve yorum üzerine geniş ve sistemli
düşünceler ortaya koyması sonucun-
Tarihe dayalı
da gerçek anlamda felsefi bir akıma Metnin parçası
Kültüre dayalı
dönüşmüştür. Gadamer, hermeneuti- Tecrübeye dayalı
ği de yöntem olmasından daha çok
hakikat arayışı olarak görmüştür.
Gadamer, bir insanın diğer insanı
sonunda da kendini anlaması için
hermeneutiğin gerekli olduğunu ve Şekil 5.1: Yorumsal döngü
onun köprü işlevini gördüğünü söy-
ler. Anlamak, insanın var oluşunun en büyük kabiliyetidir. Anlamak, üretilmiş bilginin yeniden üretilmesidir.
Gadamer’e göre insan zorunlu olarak ön yargılarıyla vardır. Ön yargı, insan için anlamanın zorunlu koşu-
ludur. Ön yargılar, bir tür ön bilmeyi sağlarken insanın bakış açısının da varabileceği sınırı gösterir. Gadamer,
anlamayı ufukların kaynaşması dediği teoriyle açıklar. Ön bilmenin sağladığı kişinin ufku, anlamaya yönel-
diği şeyin ufkuyla kaynaşır ve ortaya anlama çıkar. Ufukların kaynaşması, dil ve anlam ilişkisi üzerinden bir
insanın sözlerinin anlaşılması veya bir metnin yorumlanması şeklinde olabilir (Şekil 5.1).
126