Page 77 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 77

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         36      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi


           Dünyâda bir câna benzer cân getür
           Kâfir isen dahı gel îmân getür
           Hele bu derde düşiben yanaram
           Buldun ise derdüme dermân getür

                            fâ’ilâtün / fâ’ilâtün / fâ’ilün
                             Kadı Burhaneddin, Divan
                 (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)





           Türk dili ve edebiyatı öğretmeni Celil Bey tahtaya yukarıdaki şiiri yazmış ve aşağıdaki bilgileri vere-
           rek şiirin nazım biçiminin belirlenip belirlenemeyeceğini sormuştur.
           •  Divan edebiyatı nazım şeklidir.
           •  Tek dörtlükten oluşur.
           •  Kafiye düzeni aaxa şeklindedir.


           Nihat söz istemiş ve verilen bilgilerin şiirin nazım biçimini belirlemek için yeterli olmadığını söylemiştir.




          2.  a)  Nihat’ın böyle söylemesinin sebebi nedir? Açıklayınız.










              b)   Şiirin rubai mi tuyuğ mu olduğunu tespit edebilmek için Celil Bey’in şiirle ilgili başka hangi bilgileri
                 vermesi gerekir?














 Karekod
 Alanı
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.
 Asıl karekodda çerçeve
 konturu olmayacak.












          74
                                                                                       Hazırlayan: Levent ŞEN
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82