Page 77 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 77
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
36 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Dünyâda bir câna benzer cân getür
Kâfir isen dahı gel îmân getür
Hele bu derde düşiben yanaram
Buldun ise derdüme dermân getür
fâ’ilâtün / fâ’ilâtün / fâ’ilün
Kadı Burhaneddin, Divan
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Türk dili ve edebiyatı öğretmeni Celil Bey tahtaya yukarıdaki şiiri yazmış ve aşağıdaki bilgileri vere-
rek şiirin nazım biçiminin belirlenip belirlenemeyeceğini sormuştur.
• Divan edebiyatı nazım şeklidir.
• Tek dörtlükten oluşur.
• Kafiye düzeni aaxa şeklindedir.
Nihat söz istemiş ve verilen bilgilerin şiirin nazım biçimini belirlemek için yeterli olmadığını söylemiştir.
2. a) Nihat’ın böyle söylemesinin sebebi nedir? Açıklayınız.
b) Şiirin rubai mi tuyuğ mu olduğunu tespit edebilmek için Celil Bey’in şiirle ilgili başka hangi bilgileri
vermesi gerekir?
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
74
Hazırlayan: Levent ŞEN