Page 7 - Matematik 11 | 6.Ünite
P. 7

Uz a y Ge ome tri


               7. Örnek


                 A         D              Taban yarıçapı 6 birim, ana doğru parçasının uzunluğu 12π
                                          birim olan bir silindirde bir karınca yandaki şekildeki gibi
                                          B noktasından silindir yüzeyini takip ederek A noktasına
                            12π
                                          gidiyor. Karıncanın gidebileceği en kısa yolun kaç birim
                                          olduğunu bulunuz.


                 B         C


                 A                  A'    Çözüm
                                          Silindir AB ana doğru parçası boyunca kesilerek açıldığında
                                          şekildeki dikdörtgen elde edilir. Karıncanın gidebileceği
              12π                  12π    en kısa yol BB'A' dik üçgeninin hipotenüs uzunluğudur
                                          (|BA'|).
                                          BB' uzunluğu taban dairesinin çevre uzunluğudur.
                                                    .
                                                          .
                                          |BB'| = 2π r = 2π 6 = 12π birim olur. Buradan
                                    B'    karıncanın gidebileceği en kısa yol
                 B
                                          |BA'|= 12 2π birim olur.




            Silindirin Hacmi

            Silindirin hacmi GeoGebra programında prizmaların hacminden faydalanılarak hesaplanacaktır.




              1. Uygulama: Silindirin Hacmi ile Prizmanın Hacmi Arasındaki İlişki


              Düzgün çokgen ikonuna tıklayınız. Grafik ekranına iki nokta koyduğunuzda noktalar adı
              altında bir pencere açılacaktır. Penceredeki ilgili yere n yazarak Enter tuşuna basınız. n için
              sürgü oluşturunuz. Sürgünün minimum değerini 4, maksimum değerini 50, artış değerini 1
              yapınız.
              3D grafik penceresini açınız. Girişe prizma yazdığınızda karşınıza çıkan çokgen bölümüne
              cebir penceresinde yazan çokgenin ismini, yükseklik değeri yerine 6 yazınız.
              Sürgüyü n=5 konumuna getiriniz. 3D grafik ekranında düzgün beşgen prizma oluşacaktır.























                                                      241
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12