Page 14 - Sosyoloji 1 | 1.Ünite
P. 14

1. ÜNİTE                                Sosyolojiye Giriş, Sosyolojinin Alanı, Yöntem ve Teknikleri



                       Etkinlik


                 Aşağıda iletişim araçları ve tüketim konusu üzerinden sanayi toplumu ve bilgi toplumunun bir karşılaş-
              tırılması yapılmaktadır. Metni okuduktan sonra tüketim ile ilgili kendi düşüncelerinizi içeren bir metin
              yazınız.
                 BİLGİ TOPLUMUNDA YENİ İLETİŞİM ARAÇLARI VE TÜKETİM































                                              Görsel 1.20: Bilgi toplumunda iletişim araçları
                 Sayısal teknolojinin geliştirilmesiyle ortaya çıkan yeni  hâline getirilmiş; tüketici, alışverişi kültürel bir deneyim
              iletişim  araç  ve  ortamları,  gündelik  yaşamın  hemen  her  olarak içselleştirmiştir. Sanayi toplumunun modern tüketi-
              alanında  etkili  olmuştur.  Yeni  iletişim  teknolojisi  genel  cisi için tüketim işlevseldir; rasyonel kararlara dayanarak
              olarak bilgiyi depolayan, gönderen ve alan yöntemler  yapılır. Postmodern tüketiciler ise ürünleri işlevsel değeri-
              geliştirmiştir.  Sayısal  teknolojiye  göre  kodlanan  bilgi,  nin dışında marka kimlikleriyle algılamaya başlamıştır.
              İnternet’te, uydu radyo ve TV yayınlarında yer almaktadır
              (Görsel  1.20).  Bilgisayar  merkezli  gelişen  yeni  iletişim     Yeni  iletişim  teknolojilerinin  ürünü  olan  araçlar,
              biçiminin  en  belirgin  özelliği,  toplumsal  etkileşime  açık  İnternet’i alternatif bir tüketim ortamı olarak sunmaktadır.
              olması  ve  bireyi  hedef  almasıdır. A.  Toffler  (A.  Toflır),  Özellikle  etkileşimli  doğaları  gereği  iletişimi  kişisel-
              “Üçüncü  Dalga”  olarak  isimlendirdiği  bilgi  toplumunda,  leştiren  araçlar  yeni  tüketim  biçimleri  önermektedir.
              geniş  kitlenin  yerine,  sosyoekonomik  ve  kültürel  ortak  İnternet’in yarattığı sanal çarşıda zaman ve mekân kısıtla-
              özellikler taşıyan küçük grupların geçtiğini ve yepyeni bir  ması  yoktur.  Dünyanın  her  yerine  hizmet  ya  da  ürün
              iletişim çağının başladığını söylemiştir. Geleneksel iletişim  satabilen popüler alışveriş siteleri tüketicinin komutlarına
              araçlarından farklı olarak cep telefonu, PC ve notebook gibi  kısa sürede yanıt verebilmektedir. Tüketimi kolaylaştıra-
              araçlar bireye yönelik özel bir iletişim alanı yaratmıştır. Bu  rak  çekici  hâle  getiren  İnternet,  giderek  daha  ucuz  ve
              alan, pazarlama iletişimcileri tarafından etkili bir biçimde  güvenli alışveriş yöntemleri geliştirmekte ve sanal müşte-
              kullanılmaktadır. 1980’li yıllarla ivme kazanan bu değişim  rilerini çoğaltmaktadır.
              sürecinde  ürüne  ve  markaya  odaklı  olan  pazarlama  ve
              iletişim, müşterilere, tüketicilere odaklanmaya başlamıştır.     Öte yandan, markaların reklam mesajları bireyin tüm
              Tüketiciler  artık  bir  kitle  değildir.  Sanayi  toplumunda  yaşam alanlarına sızmayı başarmıştır. Teknolojik araçların
              tüketiciye  dönük  araştırmalar  ortak  bir  model  çıkartmak  yanı  sıra  kentin  açık  ya  da  kapalı  alanları  da  bireyleri
              hedefi taşırken bilgi toplumunda bireye odaklı çok sayıda  reklam mesajlarıyla kuşatmıştır. Her yerde karşılaşılan bu
              tüketici  modeli  oluşturmak  mümkün  hâle  gelmiştir.  Bu  mesajların  yarattığı  kurmaca  dünya  ile  gerçek  dünyayı
              bağlamda sosyal kimlik analizleri, yerini daha kişisel analiz- birbirinden ayıran çizginin sınırı gitgide belirsizleşmekte-
              lere bırakmıştır. Bilgi toplumunun postmodern tüketicisi bu  dir.    Postmodern  tüketim  toplumunun  iki  temel  özelliği
              yeni  dönemde  birden  fazla  kimliğe  sahip  olabilmektedir.  vurgulanmaktadır. “Birincisi, gerçeğin imgelere dönüştü-
              Böylelikle tüketici, birçok alanda tüketim talebinde buluna-  rülmesi,  ikincisi  ise  zamanın  sonsuz  bir  şimdiler  dizisi
              rak  kendini  ifade  etme  biçimlerini  markalar  aracılığıyla  içinde  parçalanmasıdır.  Yeni  iletişim  araç  ve  ortamları,
              çeşitlendirmektedir. Sanayi toplumunda tüketimin yapılma  gerçeğin  imgesel  kurgusunu  yaparak  tüketim  toplumu
              amacı tüketilen enerjinin ve bedensel gücün yerine ertesi  insanına salt şimdisi olan anları yaşamayı önermektedir.”
              gün yenisini koymaktır. Bu nedenle tüketim, modernizmin   (İlker Bıçakçı, Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Tüketimin Evrimi ve
              temel  paradigmaları  içinde  ikinci  sınıf  bir  olay  olarak           Türkiye’deki Yansımaları, s.13-14)
              değerlendirilmiştir.  Oysa  bugün  tüketim,  yaşamın  amacı




                                                           24
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19