Page 9 - Tarih-10 | 6.Ünite
P. 9

SULTAN VE OSMANLI MERKEZ TEŞKİLATI


               Orhan Bey zamanından Fatih Dönemi’ne kadar Divan toplantıları
               her gün yapılmaktaydı. Fatih’le birlikte toplantılar haftada dört
               güne indirilmişti. XVII. yüzyılda Divan toplantıları haftada iki güne
               düştü. XVIII. yüzyılda ise Divân-ı Hümâyun idari bir kurum olarak
               işlevini kaybetmeye başladı. Divân-ı Hümâyun; günümüzde Da-
               nıştay,  Yargıtay, Anayasa Mahkemesi, Bakanlar Kurulu gibi kurum-
               ların görevini yerine getiren önemli bir kuruldu. Divan’da alınan
               kararlar Osmanlı hukukuna göre kanun sayılırdı.
               Divân-ı Hümâyun; din ve millet ayrımı yapmaksızın, hangi mes-
               lek grubundan olursa olsun herkese açıktı. Herhangi bir şekilde
               haksızlığa uğradığını düşünen ve mahallî kadılarca yanlış hüküm
               verildiğine inananlar, davalarını Divan’a getirebilirdi. Ayrıca askerî
               sınıf ve vakıf mensuplarından şikâyetçi olanlar için de Divan her
               zaman açıktı.

                 Türkiye Merkez İdaresinin Temeli
                 Osmanlı Devleti’nde, Divân-ı Hümâyun XVIII. asırdan itibaren
                 önemini kaybetmeye başladı. Daha az toplanır oldu. Buradaki
                 mekanizmalar çok ilginçtir. XVIII. asırda imparatorlukta bir
                 nevi adem-i merkeziyet başlamıştı. Sınır eyaletlerinde, şehir-
                 lerde topluluklar kendi kendini yönetir gibiydiler. XIX. asırda
                                                                                                 Görsel 6.8
                 merkezileşme ise daha başka bir yapılaşma getirdi. Ortaya               Vezîriâzam (Temsilî)
                 bakanlıklar çıktı. Görüldüğü gibi Divân-ı Hümâyun belki bir
                 parlamento değildir ama Türkiye merkezî idaresinin ve bürok-
                 rasisinin kökeni bu sarayda yatmaktadır ve Divân-ı Hümâyun
                 bunun başlangıcıdır (Ortaylı, 2006, s.140’tan düzenlenmiştir).      ÖRNEK METİN

               Divân-ı Hümâyun (Tablo 6.4) üyeleri ve görevleri şöyleydi;
                                                        Tablo 6.4: Devlet Kurulu
                                 Divân-ı Hümâyun üyeleri

                                  Siyasi ve askerî konularda geniş yetkilere
                Vezîriâzam (Görsel   sahipti. Padişahın mutlak vekiliydi ve padi-
                6.8)
                                  şahın mührünü taşırdı.
                                  Sayıları dönem dönem değişen vezirler dev-
                Vezirler
                                  let işlerinde vezîriâzama yardımcı olurdu.
                                  Anadolu ve Rumeli kazaskerleri Osmanlı
                Kazaskerler       yargı ve eğitim teşkilatı ile taşra idaresinden
                                  sorumluydu.
                                  Anadolu ve Rumeli defterdarları Osmanlı
                Defterdarlar
                                  maliyesinden sorumluydu.
                                  Padişahın tuğrasını çeker, tımar ve zeamet-
                Nişancı           lerin kayıtlarını tutar, devletin iç ve dış ya-
                                  zışmalarını yapardı.
                                  Sadece vezir rütbesi alan Yeniçeri Ağası as-
                Yeniçeri Ağası
                                  kerin başı olarak toplantılara katılırdı.
                Kaptanıderya      XVI. yüzyıldan itibaren donanma komutanı
                (Görsel 6.9)      olarak Divan’a katılmıştır.                                    Görsel 6.9
                                                                                       Kaptanıderya (Temsilî)

                                                                                                          173
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14