Page 9 - Tarih-10 | 7.Ünite
P. 9

KLASİK ÇAĞDA
                                                                                OSMANLI TOPLUM DÜZENİ

               Osmanlı toplumu için dinî törenler, in-
               sanların kaynaştığı bir diğer etkinlik
               türüdür. Özellikle Ramazan ayı içinde
               yapılan törenler halk için farklı bir an-
               lam ifade ederdi. Ramazan ayı için ha-
               zırlıklar önceden başlar, bu ay için bazı
               tedbirler alınırdı. İstanbul’dan yola çıkan
               “Surre Alayı” (Görsel 7.7)’nı devlet erkânı
               ile birlikte büyük bir kalabalık uğurlar-
               dı. Hac münasebetiyle kutsal topraklara
               gönderilen hediyelerin bulunduğu bu
               alayın yola çıkışı, Ramazan ayını müjde-
               leyen önemli bir törendi. Bunun yanında
               “Hırka-i Saadet” merasimi, Osmanlı sa-
               rayının Ramazan ayına mahsus önemli                                                Görsel 7.7
               etkinliklerindendi. İstanbul’da Şehzadebaşı ve Fatih Camisi ara-            Surre Alayı (Temsilî)
               sında teravih namazlarından sonra birtakım eğlenceler tertip
               edilirdi. Tophane’de top atılması, limandaki gemilerin düdüklerini
               öttürmesi, kubbeler üzerinde ve minareler arasında kandillerle
               ışık gösterileri yapılması ve mahyalar hazırlanması, panayırlar
               kurulması, Hacivat ve Karagöz oyunları gibi etkinlikler Ramazan
               ayı eğlencelerindendi.

               Osmanlı’da toplumun yoğun olarak yaşadığı ev, cami
               ve çarşı üçgenine kahvehanelerin açılması ile yeni
               bir mekân eklenmiştir. İsminden hareketle kahveha-
               ne “kahve evi” anlamına gelmektedir. İstanbul’da ilk
               kahvehaneler 1554 yılında Tahtakale’de açılmış daha
               sonra insanların gittiği her yere yayılmıştır. Kahveha-
               neler (Görsel 7.8), insanların sadece kahve içtiği bir
               ortam olmaktan ziyade zamanla sosyalleşme ihtiya-
               cına hizmet eden mekân hâline gelmiştir. Her mahal-
               lede açılan kahvehaneler, mahalle ile ilgili kararların
               alındığı merkezler hâline gelmiştir.

               İstanbul’da zamanla mahalle kahvehaneleri yeterli
               görülmemiş, çeşitli meslek ve sanat erbaplarının kah-
               vehaneleri de açılmıştır. Esnaf kahvehaneleri, yeniçeri
               kahvehaneleri, tulumbacı kahvehaneleri, âşık kahveha-
               neleri bu türden kahvehanelerdir. Bu mekânlar çeşitli
               meslek ve rütbelerden kişilerin toplanıp tartıştıkları,
               kitaplar okudukları ve eğlendikleri yerler bir nevi kı-                            Görsel 7.8
               raathaneler hâline gelmiştir. Mevlânâ’nın Mesnevi’si, Yunus Emre         Kahvehaneler (Temsilî)
               Divanı, Taberi Tarihi gibi edebiyat, tarih ve din konulu kitaplar önce
               cami ve tekkelerde daha sonra da kahvehanelerde okunmuş ve
               çoğunluğu okuryazar olmayan topluluklar tarafından dinlenmiştir.

                 Darının mayalanmasıyla yapılan boza, Orta Asya göçebeleri-
                 nin tipik bir içeceğidir. Osmanlı Devleti’nde, kahvehanelerin
                 toplumsal bir buluşma mekânı hâline gelmesinden önce             BİLİYOR MUSUNUZ?
                 bozahaneler bu sosyal işlevi üslenmiştir.



                                                                                                          191
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14