Page 13 - Tarih-10 | 7.Ünite
P. 13

KLASİK ÇAĞDA
                                                                                OSMANLI TOPLUM DÜZENİ

               7.4. LONCA TEŞKİLATI


                Osmanlı Devleti’nde, Lonca Teşkilatının mesleki eğitime etkileri      TARTIŞALIM
                nelerdir?

               Osmanlı Devleti’nin ekonomisinin temelinde, toplumun ve devle-
               tin ihtiyaçlarını karşılamak vardı. Bu anlayışla devleti yönetenler
               iktisadi hayatı düzenlerken belirli ilkelere göre hareket ederler-
               di. Bunlardan öncelikli önem verdikleri ilke iaşecilikti. İaşecilik
               ilkesine göre ekonomik faaliyetlerin amacı, ülke içinde mal ve
               hizmet arzının mümkün olduğu kadar bol, kaliteli ve ucuz olma-
               sını sağlamaktı. Üretimde ziraat ve el emeğini esas alan Osmanlı
               ekonomisini yönetenler, bu sebeple ülkede ziraattan başlayarak
               esnaflık ve ticareti de içine alan kapsamlı düzenlemeler yapmıştı.
               Devlet, ziraat dışındaki üretimde ise Lonca Teşkilatını benimsemişti.
               Osmanlı ekonomisinin üretim sisteminde Lonca Teşkilatının ve
               narh uygulamasının rolü büyüktü. Loncalar, İslam toplumlarında
               uzun bir geçmişe sahip olan fütüvvet ve Ahilik zincirinin zamanla
               değişikliğe uğramış bir devamıdır. Lonca Teşkilatı şehrin nüfusu-
               na göre üretim miktarının ayarlanması ve ürünlerin fiyatlarının
               belirlenmesinde etkiliydi. Osmanlı şehirlerinde üretim ve hizmet
               sektörlerinde görev yapan esnafların hemen hepsi loncalara üyeydi.
               Bu teşkilat içinde her iş kolunun başında o koldaki ustalar tara-
               fından seçilen bir şeyh, bir kethüda ve bir yiğitbaşı (Görsel 7.11)
               bulunurdu. Bu kişilerin; mesleğe çırak kazandırmak, hammadde
               temin ederek üyelere dağıtmak, üretilen malların standartlara
               uygunluğunu kontrol etmek ve meslek mensupları arasında da-
               yanışmayı sağlamak gibi görevleri vardı.

               Osmanlılarda farklı meslek kollarına bağlı esnaf ve zanaatkârlar,
               şehirlerde toplumun en önemli unsurlarından biriydi. Meslek kolla-
               rının sayısı; şehirlerin büyüklüğüne, ticaret yollarındaki konumuna             Görsel 7.11
               ve üretim faaliyetlerindeki uzmanlıklarına göre değişmekteydi.             Yiğitbaşı (Temsilî)
               Aynı iş kolundaki Müslüman ve gayrimüslim meslek sahipleri aynı
               teşkilatın içinde yer alabilirdi.
               Osmanlı Devletiʼnde fiyatları denetim altında tutmak amacıyla ilk
               dönemlerden itibaren başvurulan narh uygulaması başta ekmek,
               buğday (Görsel 7.12), un olmak üzere temel ihtiyaç
               maddelerine konan azami ve asgari fiyattı. Yani bir
               malın en fazla veya en az kaç paraya satılabileceğini
               devlet belirlerdi. Ekonomik ve sosyal bir tedbir olarak
               düşünülen narh uygulamasında, belirlenen fiyatın üs-
               tünde ve altında satış yapılamazdı. Narh, malın kalite-
               sine göre tespit edilmekteydi. Dolayısıyla narh, kaliteyi
               düşüren bir unsur değil tersine malın kalitesini belli bir
               düzeyde tutan bir uygulamaydı. Fiyatlar belirlenirken
               halkın alım gücü dikkate alınarak maddi imkânları sı-
               nırlı olan halk, korunmaya çalışılırdı. Yine bu uygulamayla devlet                Görsel 7.12
                                                                                                    Buğday
               haksız rekabeti önlemek istedi. Narha riayet etmeyenler, eksik ve
               hatalı mal satanlar ise cezalandırılırdı.


                                                                                                          195
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18