Page 37 - Tarih 9 | 5.Ünite
P. 37

İSLAM MEDENİYETİNİN DOĞUŞU



               İslam medeniyetinde ilimler iki başlık altında toplanmıştır.

                                                İLİM


                 Aklî ilimler                                 Dinî ilimler-İslami ilim-
                                                             ler (Naklî ilimler)
                 Abbasilerde Beytü’l-hikme ve gözlem evle-
                 rinin açılması, medreselerin kurulmasına ve   İslam’ın en temel iki kay-
                 çeşitli düşünce akımlarının doğmasına yol   nağı Kur’an-ı Kerim ve Hz.
                 açmıştır. Böylece düşünce ve bilim hayatına   Muhammed’in Sünnet’ini
                 canlılık gelmiş, felsefe, coğrafya, astronomi,   anlamaya yönelik tefsir,
                 matematik, tıp gibi ilimler üzerinde çalışmalar   hadis, fıkıh (hukuk), kelam
                 başlamıştır. Bu ilimlere “Aklî ilimler” denmiştir.  gibi ilimlerdir.

               İslam Âlimlerinin İlme Bakışları

                Avrupalılar, Eski Yunanlıların eserlerini bin yıldan fazla bir       ARAŞTIRALIM
                süre ellerinde tuttukları hâlde Rönesans’ı neden çok daha
                önce başlatamadılar? Araştırıp ulaştığınız sonuçları sınıfta
                paylaşınız.

               XII. yüzyıla kadar İslam âlimleri matematik, fi-
               zik, astronomi, kimya, biyoloji, tıp ve felsefede
               çok yönlü bir araştırma çabası içinde olmuşlardır.
               Müslümanlar, bir yandan Eski Yunan ve Hintli dü-
               şünürlerin eserlerini incelemiş diğer yandan da
               bilimde farklı yaklaşım ve metotlar geliştirmişlerdir.

               İslamiyet’in bilimsel çalışmalara teşviki sayesinde
               Müslümanlar; öğrenmeyi, ilim sahibi olmayı, insan-
               lık görevi ve ibadet olarak algılamıştır. Kur’an'da:
               “Onlar göklerin ve yerin yönetimi üzerinde ve Al-
               lah'ın yarattığı şeyler üzerinde düşünmediler mi? (A‘râf 185)”,                Görsel 5.27
               “Allah O'dur ki, yedi göğü ve yerden de onun mislini yarattı.   Biruni’nin Güneş Sistemi çizimi
               Emr bunlar arasından indirilir ki, Allah'ın her şeye gücü yeter
               olduğunu ve Allah'ın kesin olarak her şeyi bir ilim ile kuşatmış
               olduğunu bilesiniz. (Talâk 12)” gibi birçok ayette düşünme-
               ye verilen önemden bahsedilmiştir. Öğrenme ve düşünme
               yeteneğine sahip insan, aklını kullanarak kendini, âlemi ve
               Allah’ı tanır. Bu düşünce ile İslam âlimleri kendilerini ve için-
               de yaşadıkları âlemi anlamaya yönelmiştir. İslam âlimlerinin
               matematik, mantık, fizik, kimya, astronomi (Görsel 5.27),
               botanik gibi bilimlerle ve felsefeyle uğraşmalarının temelin-
               de bu amaç vardır. İslam âlimleri, dogmatizme sapmadan
               özgürce ve cesaretle ilmî çalışmalarını sürdürmüştür. Çünkü
               Kur’an'da ilim; maddi ve manevi ilimler (fizik ve metafizik)
               gibi bir ayrım gözetmeksizin bütün bilimleri kapsamaktadır.
               İslam âlimlerinin bütüncül bir bakış açısıyla hareket etmesi bi-
               limsel çalışmaların en yüksek seviyeye ulaşmasını sağlamıştır.

               İslam da ilim; düşünmek, araştırmak, tefekkür etmek Allah’ın
               mutlak kudretini, yaratma gücünü ve ilim sıfatını anlamak ve
               elde edilen bilgiyi insanlarla paylaşmak demektir.



                                                                                                          163
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42