Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 6.Ünite
P. 23

TİYATRO






              güveyi    : Damat.                               ruhsat        : İzin.
              ırz       :   Bir kimsenin, başkaları tarafından   tebdil-i kıyafet  : Kıyafet değiştirme.
                         dokunulmaması ve saygı gösterilmesi   tellâl        : Herhangi bir şeyi, olayı
                         gereken iffeti.                                      veya bir şeyin satılacağını
              ıyâl      : Eş, zevce.                                          halka duyurmak için çar-
              itimat    : Güven, güvenç, emniyet.                             şıda, pazarda yüksek sesle
                                                                              bağıran kimse, çağırtmaç.
              memul     : Umulan, düşünülen.
              menfaat  : Çıkar.



                                        METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

                  Okuduğunuz metin, Tanzimat Dönemi sanatçılarından Şinasi’ye ait bir tiyatro örneğidir. Metin-
               de görücü usulüyle evlenmenin yanlışlığı, komedi ögeleriyle süslenerek anlatılmıştır. Bu yönüyle
               eser, bir “töre komedisi” olarak kabul edilebilir. Metnin okuduğunuz bölümünde yazar, toplumdaki
               olumsuz örneklerden yola çıkarak halkı eğitmeye çalışmıştır. Mesela görücü usulüyle evlenmenin
               yanlışlığına dikkat çekmiştir.
                  Şair Evlenmesi, Türk edebiyatında Batılı anlamda yazılmış ilk tiyatro örneğidir. Eser, önce saray
               tiyatrosunda oynanmak amacıyla yazılmış, sonra Tercümân-ı Ahvâl gazetesinde tefrika hâlinde yayım-
               lanmıştır. Okuduğunuz metinde kahramanların kişilik özelliklerine uygun olarak konuşturulmaları,
               karşılıklı konuşmalarda kelimelerin yanlış anlaşılmasının güldürü unsuru olarak kullanılması dikkat
               çeker. Bu özellikler Şinasi’nin, Şair Evlenmesi adlı eserinde Karagöz ve orta oyunu gibi geleneksel
               Türk tiyatrosu ürünlerinden yararlandığını gösterir. Eser aynı zamanda dönemin gelenek ve görenek-
               lerini, sosyal yaşantısını yansıtması yönüyle de Türk edebiyatında önemli bir yere sahiptir.
                  Tanzimat Dönemi’nde Türk edebiyatına Batı’dan gelen edebî türlerden biri olan tiyatro, çok ilgi
               görmüştür. Türün ilk yerli örneği, Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı eseridir. Sahnelenen ilk tiyatro eseri
               de yine bu dönemde Namık Kemal tarafından yazılan Vatan yahut Silistre’dir. Bu dönem sanatçıla-
               rının neredeyse tamamı tiyatro türünde eserler vermiştir. Özellikle I. Dönem Tanzimat sanatçıları,
               tiyatroyu halkı eğitmekte bir araç olarak kullanmışlardır. Ahmet Vefik Paşa ve Direktör Ali Bey gibi
               sanatçılar, başta Moliere (Molyer) olmak üzere Batı edebiyatından çeviri ve uyarlamalar yapmışlardır.
               Namık Kemal, Abdülhak Hamit Tarhan, Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Mithat Efendi gibi isim-
               ler; bu türde verdikleri eserlerle türün gelişimine katkı sağlamışlardır.






                 METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME


              1.  • Ağladığını gördükçe öyle yüreğim kalkıyor ki, merhametimden yengeliğini kendim edeceğim
                  geliyor.
                 • Hemen hoş hâl ile geçinmenizi can ü gönülden dua ederim.

                 Yukarıdaki cümleler okuduğunuz metinden alınmıştır. Bu cümlelerde altı çizili kelime gruplarının
                 anlamlarını cümlenin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi TDK’nin Türkçe Söz-
                 lük’ünden kontrol ediniz.
              2.  Müştak Bey’in yerinde siz olsaydınız onun yaşadığı böyle bir olay karşısında nasıl davranırdınız?

              3.  Okuduğunuz metinde geçen diğer kişilerin özellikleriyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
              4.  Metinde anlatılanlardan hareketle temayı belirleyiniz.






                                                                                                           235
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28