Page 110 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 110
Biyoloji
10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Deneyin tamamlanmasının ardından öğrencilere deney süreci ile ilgili
öğrendiklerini kaydedebilecekleri deney gözlem formunu öğrencilere
dağıtır (İF2). Öğrenciler deney gözlem formuna deneyde kullandıkları
araçları, deneyi nasıl yaptıklarını ve gözlemlerini yazarlar (ÜF2).
Örnek bir deney gözlem formu aşağıda verilmiştir:
Deneyde Hangi Araç Deneyde Ne
Deneyin Yapılışı
Kullanıldı? Gözlemledin?
Uygulama Aşamaları
Formların doldurulması işlemi bittiğinde öğretmen gözlem formlarını
toplar. İhtiyaç duyuluyorsa öğrencilerin tartışma sonuçlarını ve deney
düzeneklerinden elde ettikleri verileri de dikkate alarak etil alkol
fermantasyonu olayını evreleriyle beraber özetler (SF5).
Öğretmen dersin bu aşamasında ders öncesinde hazırlamış olduğu etil alkol
fermantasyonu ile ilgili bilgileri içeren tanılayıcı dallanmış ağaç görselini
öğrenci sayısınca çoğaltarak dağıtır (İF3).
Örnek tanılayıcı dallanmış ağaç görseli aşağıdaki gibidir.
D
4. Reaksiyonlar 1. Çıkış
gerçekleştikten
D sonra hücre pH'ı
2. Etil alkol düşer. 2. Çıkış
fermantasyo- Y
nu reak-
siyonları
D D
mitokondride 5. Etil alkol ferman- 3. Çıkış
gerçekleşir. Y tasyonu reaksiyonla-
rında CO oluşur.
2 4. Çıkış
Y
1. Bira mayası
hücreleri ve çizgi-
Değerlendirme li kas hücrelerin- D 5. Çıkış
de gerçekleşir. 6. Reaksiyonlar
için çeşitli enzim-
ler gereklidir.
3. Etil alkol D Y 6. Çıkış
fermantasyonu
Y
reaksiyonları
sonunda glikoz D 7. Çıkış
moleküllü 7. Reaksiyonlar
tamamen par- sonunda ortam
çalanır. Y sıcaklığı artar.
Y 8. Çıkış
Doğru çıkış: 7. ÇIKIŞ
Doğru çıkışı (7. Çıkış) bulan öğrenciden düşünce basamaklarını sınıfla pay-
laşması istenir.
Doğru çıkışı bulamayan öğrenciler için öğretmen süreç sonunda dönüt ve dü-
zeltmeler yapar. Tüm sınıfa dönük olarak doğru çıkış için “Siz olsaydınız ne ya-
pardınız?” sorusunu sorar ve beyin fırtınası yaptırarak süreci sonlandırır (ÜF3).
110