Page 135 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 135

Biyoloji

                                        11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Veri Görselleştirme: Öğrenciler elde ettikleri verileri kullanarak akıl yürütme
                                     becerileri ile veri görselleştirme becerilerini geliştirirler.

         Etkinlik Açıklaması         Köşeleme: İşlenen konu hakkında farklı cevap ya da çözümlerin bulunduğu
                                     durumlarda öğrencilerin kendi fikirlerinden hareketle kendilerini temsil etti-
                                     ğini düşündüğü köşeye giderek cevabını sunar. Bu şekilde ifade becerilerini
                                     güçlendirir.
                                     Öğretmen dersten 10 gün önce yarı yapılandırılmış gözlem formu hazırlar
                                     (İF1).

                                     Örnek gözlem formu aşağıdaki gibidir:

                                      Tarih-Beklenen Eylem Mevcut Durum Beklenen Sonuç   Mevcut Sonuç
                                                           Tamamlandı                    Dosya
                                                           Devam ediyor                  Dosya
                                                           Başlatılmadı                  Dosya


                                     Öğrencilere bu formu dağıtır ve olgun elma ile olgunlaşmamış kiviyi (farklı
                                     meyveler de olabilir, avokado ve patates gibi) bir kese kağıdına koyarak sını-
                                     fın karanlık bir yerinde bekletmelerini ister. Bu süreçte öğrencilerin gün gün
                                     gözlem yapmalarını ve gözlem sonuçlarını gözlem formuna işlemelerini ister
                                     (ÜF1).

                                     Öğretmen bu derste öğrencilere bitkisel hormonların etki mekanizmalarını
                                     öğreneceklerini söyler. Bitkisel hormonların bitki gelişiminde etkili olduğunu
                                     söyler. Ardından daha önceden yapmış oldukları gözlemlerini incelemelerini
                                     isteyerek derse giriş yapar (SF1).
                                     Öğretmen  öğrencilerin  gözlem  formlarından  elde  ettikleri  verileri  sınıfta
         Uygulama Süreci             Rulman  tekniği  ile  kendi  aralarında  tartışmalarını  ister.  Bunun  için  öğret-
                                     men sınıfı rastlantısal olarak iki gruba ayırır. Her grubun kendi içinde iki eşit
                                     gruba ayrılmasını ister (SF2). Öğretmen her bir grubun yüz yüze oturabi-
                                     leceği şekilde sıraları öğrencilerle beraber düzenleyerek grupları yerleştirir
                                     (FOÖD1).
                                     Daha sonra her öğrenci karşısında oturan arkadaşı ile gözlem formlarından
                                     elde ettikleri verileri paylaşır. Arkadaşı ile etkileşimi bittiğinde iç halka saat
                                     yönünde hareket eder. Karşısına gelen yeni arkadaşıyla da gözlem sonuç-
                                     larını paylaşır. İlk eşleştiği arkadaşı karşısına tekrar geldiğinde etkinlik son-
                                     landırılır. Her grup elde ettiği gözlem sonuçlarını sınıftaki tüm arkadaşlarıyla
                                     paylaşır.

                                     Öğretmen öğrencilerin etkinliklerini dinler, onların düşüncelerini de dikkate
                                     alarak deneyde etkili olan hormonun etilen hormonu olduğunu belirtir. Bit-
                                     kisel hormonlardan etilenin gaz hâlinde bir hormon olduğunu ve meyveler-
                                     de bulunduğunu, bir meyveden başka bir meyveye geçebileceğini örneklerle
                                     açıklar (SF3).









                                                                                                         135
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140