Page 135 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 135
Biyoloji
11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Veri Görselleştirme: Öğrenciler elde ettikleri verileri kullanarak akıl yürütme
becerileri ile veri görselleştirme becerilerini geliştirirler.
Etkinlik Açıklaması Köşeleme: İşlenen konu hakkında farklı cevap ya da çözümlerin bulunduğu
durumlarda öğrencilerin kendi fikirlerinden hareketle kendilerini temsil etti-
ğini düşündüğü köşeye giderek cevabını sunar. Bu şekilde ifade becerilerini
güçlendirir.
Öğretmen dersten 10 gün önce yarı yapılandırılmış gözlem formu hazırlar
(İF1).
Örnek gözlem formu aşağıdaki gibidir:
Tarih-Beklenen Eylem Mevcut Durum Beklenen Sonuç Mevcut Sonuç
Tamamlandı Dosya
Devam ediyor Dosya
Başlatılmadı Dosya
Öğrencilere bu formu dağıtır ve olgun elma ile olgunlaşmamış kiviyi (farklı
meyveler de olabilir, avokado ve patates gibi) bir kese kağıdına koyarak sını-
fın karanlık bir yerinde bekletmelerini ister. Bu süreçte öğrencilerin gün gün
gözlem yapmalarını ve gözlem sonuçlarını gözlem formuna işlemelerini ister
(ÜF1).
Öğretmen bu derste öğrencilere bitkisel hormonların etki mekanizmalarını
öğreneceklerini söyler. Bitkisel hormonların bitki gelişiminde etkili olduğunu
söyler. Ardından daha önceden yapmış oldukları gözlemlerini incelemelerini
isteyerek derse giriş yapar (SF1).
Öğretmen öğrencilerin gözlem formlarından elde ettikleri verileri sınıfta
Uygulama Süreci Rulman tekniği ile kendi aralarında tartışmalarını ister. Bunun için öğret-
men sınıfı rastlantısal olarak iki gruba ayırır. Her grubun kendi içinde iki eşit
gruba ayrılmasını ister (SF2). Öğretmen her bir grubun yüz yüze oturabi-
leceği şekilde sıraları öğrencilerle beraber düzenleyerek grupları yerleştirir
(FOÖD1).
Daha sonra her öğrenci karşısında oturan arkadaşı ile gözlem formlarından
elde ettikleri verileri paylaşır. Arkadaşı ile etkileşimi bittiğinde iç halka saat
yönünde hareket eder. Karşısına gelen yeni arkadaşıyla da gözlem sonuç-
larını paylaşır. İlk eşleştiği arkadaşı karşısına tekrar geldiğinde etkinlik son-
landırılır. Her grup elde ettiği gözlem sonuçlarını sınıftaki tüm arkadaşlarıyla
paylaşır.
Öğretmen öğrencilerin etkinliklerini dinler, onların düşüncelerini de dikkate
alarak deneyde etkili olan hormonun etilen hormonu olduğunu belirtir. Bit-
kisel hormonlardan etilenin gaz hâlinde bir hormon olduğunu ve meyveler-
de bulunduğunu, bir meyveden başka bir meyveye geçebileceğini örneklerle
açıklar (SF3).
135