Page 136 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 136

Biyoloji

        11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen bu etkinliğin ardından sınıfı eski hâline getirerek öğrencilerden bir
                                     araştırma yapmalarını ister. Absisik asit hormonunun etki mekanizmasını çe-
                                     şitli kaynaklardan araştırmalarını söyler (SF4). Öğretmen sınıfın bir köşesine
                                     öğrencilerin absisik asit hormonunun etki mekanizmasını araştırırken kulla-
                                     nacakları kaynaklar getirir (İF2). Öğretmen öğrencilere araştırmaları için 15
         Uygulama Süreci
                                     dakika  süre  tanır.  Araştırmanın  ardından  öğretmen  öğrencilerden  bireysel
                                     olarak elde ettikleri cevapları ifade etmelerini sağlar. Öğrencilerin elde ettiği
                                     cevapları dinler ve  absisik asit hormonunun etki mekanizmasını örneklerle
                                     açıklar. “Meristem hücrelerinde bölünmenin durmasına ve tomurcukların kın
                                     ile çevrilmesine neden olur.” bilgisini paylaşır (SF5).
                                     Öğretmen öğrencilerine etkileşimli tahtada susuz bırakılmış bir saksı bitkisi
                                     görseli ile yeterince sulanmış bir saksı bitkisi görselini yan yana göstererek,
                                     ‘’Bu iki  bitkinin bu hâle gelmesinde hangi faktör etkili olmuştur?’’ diye sorar.
                                     Aldığı cevaplardan yola çıkarak  bitkilerin çeşitli stres faktörlerine karşı tepki
                                     verdiğini açıklar. Bu tepkilerin oluşmasında etkili olan hormonun absisik asit
                                     hormonu olduğunu söyler.
                                     Öğretmen öğrencilere aşırı sıcak ya da aşırı soğukta bekletilmiş bitki görsel-
                                     leri sunar (İF3). Öğrencilere görselleri incelemeleri için fırsat tanır. Ardından
                                     öğrencilerine,  “Bitkiler  başka  hangi  stres  faktörlerine  karşı  tepki  göstere-
                                     bilir?” diye sorar. Gelebilecek cevaplar ışığında aşırı sıcak ya da aşırı soğuk
                                     ortamların da bitkilerde stres oluşturabileceği bilgisini paylaşır. Sonrasında
                                     öğretmen absisik asit hormonunun etki mekanizmasını özetler (SF6).
                                     Daha sonra öğretmen öğrencilerin yaptıkları gözlemlerini görselleştirmeleri
                                     için aşağıdaki yöntemlerden istediklerini kullanabileceklerini, dilerlerse bunu
                                     farklı  şekillerde  hazırlayabileceklerini  söyler.  Yöntemin  uygulanma  şeklini
                                     seçebilmeleri için seçim kartını sınıfta dolaştırır ve öğrencilerin işaretleme-
                                     sini  ister.  Aynı  seçeneği  işaretleyen  öğrenciler  esnek  gruplama  yöntemi  ile
                                     gruplanırlar (SF7). Grupların sayılarına göre oturma düzenleri oluşturularak
         Uygulama Süreci             gruplar çalışma düzenine geçirilir (FÖOD2).
                                     Örnek bir seçim kartı şu şekildedir:

                                                      Dijital ortamda   Kağıt kalem        3 boyutlu
                                      Öğrencinin Adı   tablo çizmek   kullanarak tablo   modelle çalışmak
                                                        istiyorum.    çizmek istiyorum.    istiyorum.








                                     Öğretmen öğrenci gözlemlerine dayanarak bitkilerde stres durumunda ab-
                                     sisik  asit  salgılandığını  vurgular  ve  stres  durumlarına  örnekler  verir.  Daha
                                     sonra sınıfa ‘’Sizce etilen ve absisik asit hormonlarının etki mekanizmasının
                                     benzerlikleri  var  mıdır?’’  sorusunu  yöneltir.  Öğrencilerden  gelen  cevapları
                                     dinler, önemli görüşleri tahtaya yazarak somutlaştırır. Öğrencilerden cevap-
                                     ları aldıktan sonra etilenin fazla salınımının meyvenin olgunlaşmasını, absi-
                                     sik asidin fazla salınımının bitki gelişimini olumsuz etkileyebileceğini açıklar.
                                     Böylece her iki hormonun da aşırı salgılanmasının bitki gelişimini olumsuz et-
                                     kileyeceğine vurgu yapar (SF8).

    136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141