Page 136 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 136
Biyoloji
11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen bu etkinliğin ardından sınıfı eski hâline getirerek öğrencilerden bir
araştırma yapmalarını ister. Absisik asit hormonunun etki mekanizmasını çe-
şitli kaynaklardan araştırmalarını söyler (SF4). Öğretmen sınıfın bir köşesine
öğrencilerin absisik asit hormonunun etki mekanizmasını araştırırken kulla-
nacakları kaynaklar getirir (İF2). Öğretmen öğrencilere araştırmaları için 15
Uygulama Süreci
dakika süre tanır. Araştırmanın ardından öğretmen öğrencilerden bireysel
olarak elde ettikleri cevapları ifade etmelerini sağlar. Öğrencilerin elde ettiği
cevapları dinler ve absisik asit hormonunun etki mekanizmasını örneklerle
açıklar. “Meristem hücrelerinde bölünmenin durmasına ve tomurcukların kın
ile çevrilmesine neden olur.” bilgisini paylaşır (SF5).
Öğretmen öğrencilerine etkileşimli tahtada susuz bırakılmış bir saksı bitkisi
görseli ile yeterince sulanmış bir saksı bitkisi görselini yan yana göstererek,
‘’Bu iki bitkinin bu hâle gelmesinde hangi faktör etkili olmuştur?’’ diye sorar.
Aldığı cevaplardan yola çıkarak bitkilerin çeşitli stres faktörlerine karşı tepki
verdiğini açıklar. Bu tepkilerin oluşmasında etkili olan hormonun absisik asit
hormonu olduğunu söyler.
Öğretmen öğrencilere aşırı sıcak ya da aşırı soğukta bekletilmiş bitki görsel-
leri sunar (İF3). Öğrencilere görselleri incelemeleri için fırsat tanır. Ardından
öğrencilerine, “Bitkiler başka hangi stres faktörlerine karşı tepki göstere-
bilir?” diye sorar. Gelebilecek cevaplar ışığında aşırı sıcak ya da aşırı soğuk
ortamların da bitkilerde stres oluşturabileceği bilgisini paylaşır. Sonrasında
öğretmen absisik asit hormonunun etki mekanizmasını özetler (SF6).
Daha sonra öğretmen öğrencilerin yaptıkları gözlemlerini görselleştirmeleri
için aşağıdaki yöntemlerden istediklerini kullanabileceklerini, dilerlerse bunu
farklı şekillerde hazırlayabileceklerini söyler. Yöntemin uygulanma şeklini
seçebilmeleri için seçim kartını sınıfta dolaştırır ve öğrencilerin işaretleme-
sini ister. Aynı seçeneği işaretleyen öğrenciler esnek gruplama yöntemi ile
gruplanırlar (SF7). Grupların sayılarına göre oturma düzenleri oluşturularak
Uygulama Süreci gruplar çalışma düzenine geçirilir (FÖOD2).
Örnek bir seçim kartı şu şekildedir:
Dijital ortamda Kağıt kalem 3 boyutlu
Öğrencinin Adı tablo çizmek kullanarak tablo modelle çalışmak
istiyorum. çizmek istiyorum. istiyorum.
Öğretmen öğrenci gözlemlerine dayanarak bitkilerde stres durumunda ab-
sisik asit salgılandığını vurgular ve stres durumlarına örnekler verir. Daha
sonra sınıfa ‘’Sizce etilen ve absisik asit hormonlarının etki mekanizmasının
benzerlikleri var mıdır?’’ sorusunu yöneltir. Öğrencilerden gelen cevapları
dinler, önemli görüşleri tahtaya yazarak somutlaştırır. Öğrencilerden cevap-
ları aldıktan sonra etilenin fazla salınımının meyvenin olgunlaşmasını, absi-
sik asidin fazla salınımının bitki gelişimini olumsuz etkileyebileceğini açıklar.
Böylece her iki hormonun da aşırı salgılanmasının bitki gelişimini olumsuz et-
kileyeceğine vurgu yapar (SF8).
136