Page 141 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 141

Biyoloji

                                        11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen konu ile ilgili farklı GIF’leri (Yetişkinin elini tutan bir bebek GIF’i,
                                     güçlü bir ışığa bakınca küçülen göz bebeği GIF’i, dizine dokunulduğunda di-
                                     zini istemsizce ileri atan bir insan GIF’i, yutkunma refleksi GIF’i gibi) etkile-
                                     şimli tahtadan yansıtır (İF1). Öğrencilere GIF’leri incelemeleri için fırsat tanır.
                                     Ardından öğretmen öğrencilere GIF’lerde gördüklerinin ne olduğunu sorar ve
                                     gördüklerini yorumlamalarını ister (SF1).  Öğrencilerden gelen yanıtları din-
                                     ler ve tahtaya yazar. Öğretmen öğrencilerden gelen yanıtlar doğrultusunda
                                     refleks olayını tanımlar, refleks olayının istemsizce verilen ani ve hızlı tepkiler
                                     olduğunu  belirtir.  Reflekslerin  doğuştan  gelebilen  çeşitleri  olabileceği  gibi
                                     öğrenmeye bağlı olarak sonradan oluşabileceğini de belirtir (SF2).
                                     Öğretmen soru cevap etkinliği ile yaptığı açılışın ardından refleks olayı ile il-
                                     gili örnek videolar ve animasyonları etkileşimli tahtadan öğrencilerle payla-
                                     şır (İF2).
                                     Örnek link: http://meb.ai/3Qlt97
                                     Bu linkteki Sinir sistemi-2 videosunun 22,50 - 27. dakikaları arası
                                     Öğrencilerin  video  ve  animasyonları  izlemelerinin  ardından  öğretmen  bu
                                     deste refleks olayını üç kare tekniği (Tic-Tac-Toe) ile işleyeceklerini söyler. Ar-
                                     dından oluşturduğu üç kare tablosunu tahtaya çizer (İF3).
                                     Örnek bir üç kare tekniği (Tic-Tac-Toe) tablosu aşağıdaki gibidir:

                                                                                  Omuriliğin enine
                                                           Refleks yayı denince ne
                                      Refleks nedir?                              kesitinde hangi yapılar
                                                           alıyorsunuz?
                                                                                  bulunur?
         Uygulama Süreci              Refleksin                                   Refleks olayında
                                      gerçekleşmesini      Bisiklet sürme becerisini   tepkilerin hangi
                                                           kazanma sürecinizi
                                      sağlayan nöron       kendi cümlelerinizle   organlarda
                                      çeşitlerinin görevlerini   anlatarak bir video   oluşabileceğini
                                      kendi cümlelerinizle   tasarlayınız.        örneklerle sunu
                                      açıklayınız.                                biçiminde tasarlayınız.
                                                                                  Refleks olayını normal
                                      Refleks yayının      Refleks olayını anlatan   tepkilerle karşılaştıran
                                      şemasını çiziniz.    bir hikâye yazınız.
                                                                                  bir şarkı besteleyiniz.

                                     Öğrencilerden bu tabloda her üç satırdan da birer etkinlik seçerek  üç etkin-
                                     lik yapmaları istenir. Öğrencilere belirli bir süre tanınır (SF3). Öğrencilerin
                                     seçtikleri etkinlikleri tamamlamalarının ardından öğretmen daha önceden
                                     hazırlamış olduğu öz değerlendirme formunu öğrencilere sunar (İF4). Öğ-
                                     retmen öğrencilerden formda yer alan soruları yanıtlayarak kendine iletme-
                                     lerini ister (ÜF1).
                                     Formda yer alacak sorular şu şekilde olabilir;
                                     Verilen dokuz görevden hangi üç tanesini seçtin?
                                     Neden bu görevleri seçtin?
                                     Seçmiş olduğun üç görevi zamanında bitirebildin mi?

                                     Bitiremediysen sence nedeni nedir?
                                     Seninle aynı görevi seçmiş arkadaşlarının çalışmalarını değerlendirir misin?
                                     Arkadaşların aynı çalışmalarda senden farklı neler yapmış olabilir?

                                                                                                         141
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146