Page 141 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 141
Biyoloji
11. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen konu ile ilgili farklı GIF’leri (Yetişkinin elini tutan bir bebek GIF’i,
güçlü bir ışığa bakınca küçülen göz bebeği GIF’i, dizine dokunulduğunda di-
zini istemsizce ileri atan bir insan GIF’i, yutkunma refleksi GIF’i gibi) etkile-
şimli tahtadan yansıtır (İF1). Öğrencilere GIF’leri incelemeleri için fırsat tanır.
Ardından öğretmen öğrencilere GIF’lerde gördüklerinin ne olduğunu sorar ve
gördüklerini yorumlamalarını ister (SF1). Öğrencilerden gelen yanıtları din-
ler ve tahtaya yazar. Öğretmen öğrencilerden gelen yanıtlar doğrultusunda
refleks olayını tanımlar, refleks olayının istemsizce verilen ani ve hızlı tepkiler
olduğunu belirtir. Reflekslerin doğuştan gelebilen çeşitleri olabileceği gibi
öğrenmeye bağlı olarak sonradan oluşabileceğini de belirtir (SF2).
Öğretmen soru cevap etkinliği ile yaptığı açılışın ardından refleks olayı ile il-
gili örnek videolar ve animasyonları etkileşimli tahtadan öğrencilerle payla-
şır (İF2).
Örnek link: http://meb.ai/3Qlt97
Bu linkteki Sinir sistemi-2 videosunun 22,50 - 27. dakikaları arası
Öğrencilerin video ve animasyonları izlemelerinin ardından öğretmen bu
deste refleks olayını üç kare tekniği (Tic-Tac-Toe) ile işleyeceklerini söyler. Ar-
dından oluşturduğu üç kare tablosunu tahtaya çizer (İF3).
Örnek bir üç kare tekniği (Tic-Tac-Toe) tablosu aşağıdaki gibidir:
Omuriliğin enine
Refleks yayı denince ne
Refleks nedir? kesitinde hangi yapılar
alıyorsunuz?
bulunur?
Uygulama Süreci Refleksin Refleks olayında
gerçekleşmesini Bisiklet sürme becerisini tepkilerin hangi
kazanma sürecinizi
sağlayan nöron kendi cümlelerinizle organlarda
çeşitlerinin görevlerini anlatarak bir video oluşabileceğini
kendi cümlelerinizle tasarlayınız. örneklerle sunu
açıklayınız. biçiminde tasarlayınız.
Refleks olayını normal
Refleks yayının Refleks olayını anlatan tepkilerle karşılaştıran
şemasını çiziniz. bir hikâye yazınız.
bir şarkı besteleyiniz.
Öğrencilerden bu tabloda her üç satırdan da birer etkinlik seçerek üç etkin-
lik yapmaları istenir. Öğrencilere belirli bir süre tanınır (SF3). Öğrencilerin
seçtikleri etkinlikleri tamamlamalarının ardından öğretmen daha önceden
hazırlamış olduğu öz değerlendirme formunu öğrencilere sunar (İF4). Öğ-
retmen öğrencilerden formda yer alan soruları yanıtlayarak kendine iletme-
lerini ister (ÜF1).
Formda yer alacak sorular şu şekilde olabilir;
Verilen dokuz görevden hangi üç tanesini seçtin?
Neden bu görevleri seçtin?
Seçmiş olduğun üç görevi zamanında bitirebildin mi?
Bitiremediysen sence nedeni nedir?
Seninle aynı görevi seçmiş arkadaşlarının çalışmalarını değerlendirir misin?
Arkadaşların aynı çalışmalarda senden farklı neler yapmış olabilir?
141