Page 200 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 200
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Farklılaştırılmış Etkinlik Formu
Etkinlik Adı Benim Çok Alelim Var
Konu Kan grupları
Kan gruplarını tanıma.
Kan gruplarının özellikleri anlama.
Kan gruplarının belirlenmesinde alyuvarlardaki antijen ve plazmadaki anti-
korun rolünü öğrenme.
Öğrenme Hedefleri
Rh faktörünü anlama.
Kan gruplarıyla ilgili deney yapma.
Çökelme durumları verilen kan gruplarının ne olduğunu belirleme.
Kan gruplarının eş baskınlığa ve çok alelliliğe örnek olduğunu öğrenme.
12. Sınıf biyoloji ders kitabı, konu ile ilgili videolar, etkinlik kâğıtları, animas-
yonlar, kan merkezinden alınan kan örnekleri, Anti-A serumu, Anti-B serumu,
Materyaller
Anti-D serumu, lam, kan grubu tayin anahtarı, kan grubu belirleme tablosu,
tahta, tebeşir, blok kâğıt, zarflar
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte önkoşullar, soru cevap, video izleme, özetleme ve sunuş, kan
grubu tayin anahtarı, deney-gözlem yapma, belirtke tablosu, zincir notlar ve
araştırma yöntemleri kullanılacaktır.
Önkoşullar: Derste deney yapılacağından ders öncesinde hazırlık yapılması
gerekmektedir. Sağlık kuruluşlarından kan örnekleri alınarak, çökelmelerini
önleyecek sıvılarla karıştırılır ve uygun koşullarda tüplerde saklanmalıdır.
Soru-Cevap: Derse ilgi uyandırmak ve konuyla ilgili bilgilerini öğrenmek için
öğretmen kan grupları ile ilgili çeşitli sorular sorar ve konuya giriş yapar.
Video İzleme: OGM Materyaldeki konu ile ilgili video izletilerek öğrencilerin
kan grupları, antijen ve antikorları ile genotiplerinin neler olduğu hakkında
fikir edinmeleri sağlanır.
Özetleme ve Sunuş: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı
olması amacıyla kan grupları ile ilgili bilgileri yazar. Oluşturulan bilgi kartları
ya da sunular sınıfta herkes tarafından görülebilecek bir noktada sergilenir.
Etkinlik Açıklaması
Kan Grubu Tayin Anahtarı: Kan grubu belirlenmesinde çökelme ya da çö-
kelmeme durumlarını gözleyerek kan grubunun ne olduğunu açıklayan bilgi
tablosunu görmeleri sağlanır. Böylece öğrenciler deneyde gözlemledikleri
kan grubunu belirlemiş olurlar.
Deney-Gözlem Yapma: Farklı kan örnekleri üzerine Anti-A, Anti-B ve Anti-D
serumları damlatılarak ilgili kan örneğinin kan grubu ve Rh faktörünün feno-
tiplerini belirlemeleri sağlanır.
Belirtke Tablosu: Öğrencilere dağıtılan tablo vasıtası ile kan grubu fenotipi-
nin belirlenmesi istenir. Bu şekilde öğrencilerin sahip oldukları bilgilerin sem-
bolik olarak yorumlanması sağlanır.
Zincir Notlar ve Araştırma: Öğretmen öğrencilere konu ile ilgili araştırma
yapmasını söyler, öğrenciler arasında zarf dolaştırır ve önceden hazırlamış
olduğu soruyu sorar. Bu şekilde öğrencinin kaygılanmadan gerçek düşünce-
sini iletmesi sağlanır.
200