Page 197 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 197
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 29
TEMA: GEN
Etkinliğe Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları BİY.12.2.6. Eş baskınlık ve çok alellilikle ilgili deney yapabilme
a) Kan gruplarıyla ilgili deney tasarlar.
Basamaklandırılmış Bilgi
Birimleri b) Deneyden elde ettiği sonuçların analizini yaparak eş baskınlık ve çok alel-
liliğin niteliklerini tespit eder.
Öğrencilerin 6. sınıf fen bilimleri dersinde kan grupları arasındaki kan alışve-
rişini ifade ettikleri, kan gruplarında moleküler temellere girmedikleri, kan
Ön Koşul Beceriler/Temel alışverişinin, uygulamalarda aynı gruplar arasında yapılması esas alındı-
Kabuller ğından “genel alıcı” ve “genel verici” ifadeleri kullanılmadan öğrendikleri ve
Rh faktörüne kısaca değinildiği ancak kan uyuşmazlığına girilmediği kabul
edilmektedir.
Öğrenciler kan grubunun nasıl belirlendiğini anlamada güçlük yaşayabilirler.
Öğrenciler kan grubu fenotiplerinin nasıl belirlendiğini anlamada güçlük ya-
şayabilirler.
Öğrenciler fenotipleri belirli olan kan gruplarının genotiplerinin neler olabi-
leceğini anlamada güçlük yaşayabilirler.
Öğrenciler kan gruplarının oluşumunda çok alelliliğin etkisini anlamada güç-
Tema Bazlı Öğrenci
İhtiyaçları lük yaşayabilirler.
Öğrenciler kan gruplarının oluşumunda eş baskınlığın etkisini anlamada
güçlük yaşayabilirler.
Öğrenciler kan gruplarının oluşumunda Rh faktörünün etkisini anlamada
güçlük yaşayabilirler.
Öğrenciler kan alışverişlerinde çökelmenin meydana gelme sebebini anla-
mada güçlük yaşayabilirler.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Kan grubu tayin anahtarını tahtaya yazarken dijital ortamda sesli be-
timlemelerle desteklenebilir, kabartma olarak yazılabilir, etkileşimli tahtada
puntoları büyütülebilir, ihtiyaç duyan öğrenciler için bireysel olarak paylaşı-
labilir.
İF2: Verilecek olan zarflar ve zarfların içinde yer alacak sorular kabartma
harfler kullanarak, şekil-zemin karşıtlığı gözetilerek hazırlanabilir. Verilecek
İçerik olan zarflar ve zarfların içinde yer alacak sorular sesli betimlemeler kullana-
rak, görselleştirmelere yer vererek hazırlanabilir.
İF3: Öğretmen tarafından tahtaya çizilen tablo sesli betimlenebilir. İhtiyaç
duyan öğrencilere çıktı alınarak verilebilir. Çıktısı alınan tablo öğrenci ihti-
yaçlarına göre puntoları büyütülerek hazırlanabilir, kabartma harfler kulla-
nılabilir. Şekil-zemin karşıtlığı gözeterek, görselleştirmelere yer vererek ha-
zırlanabilir. Tablo dijital ortamda sunulabilir.
197