Page 201 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 201
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen kan uyuşmazlığının ne gibi olumsuz sonuçları olabileceğine dikkat
çekmek için örnek bir haber paylaşarak derse başlar.
Örnek bir link aşağıdaki gibidir:
https://www.trthaber.com/haber/turkiye/5-kez-kan-nakli-yapilan-be-
bek-sagligina-kavustu-709991.html
Öğretmen “Anne ve baba arasındaki kan grubu uyumsuzlukları gebelikte ve
doğumda sorun oluşturur mu?”, “Kan nakillerinde farklı kan gruplarına sahip
bireyler arasında alış-veriş mümkün mü?” gibi sorularla konuya dikkat çeker
ve öğrencilerin kan gruplarının niteliklerine ilişkin bilgi ihtiyaçlarının farkına
varmaları sağlanır (SF1).
Ardından konuyla ilgili film/animasyonlar izletir. Gösterim esnasında film/
animasyon durdurularak antijenlerin kan gruplarını belirlemedeki rolüne
vurgu yapar (SF2).
Örnek bir link: http://meb.ai/ULamyLG
(00.41-11.47. dakikaları arası)
Video izlendikten sonra öğretmen öğrencilerine kan grubunun belirlenmesi
ile ilgili deney yapacaklarını söyler ve dersten önce bir sağlık kuruluşundan
aldırdığı kan örneklerini ve hazırladığı kan grubu tayin anahtarını tahtaya
yazarak öğrencilerle paylaşır (İF1).
Örnek kan grubu tayin anahtarı aşağıdaki gibidir.
KAN GRUBU TAYİN ANAHTARI
Uygulama Aşamaları Anti-A serumu ile çökelip, Anti-B serumu ile çökelmiyorsa sadece A antijeni
bulundurur ve A kan grubudur.
Anti-B serumu ile çökelip, Anti-A serumu ile çökelmiyorsa sadece B antijeni
bulundurur ve B kan grubudur.
Hem Anti-A hem de Anti-B serumları ile çökeliyorsa, A ve B antijenlerini
birlikte bulundurur ve AB kan grubudur.
Hem Anti-A hem Anti-B serumu ile çökelmiyorsa A ve B antijenlerini bulun-
durmaz ve O kan grubudur.
Anti-D serumu ile çökeliyorsa Rh+, Anti-D serumu ile çökelmiyorsa Rh- ol-
duğunu belirtir.
Öğretmen derse bu kan tüplerini getirir. Bunun için bir lam ya da porselen
üzerine seçtiği bir kan tüpünden üç damla kan damlatır. Bir damlanın üzerine
Anti-A serumu, diğerine Anti-B serumu, üçüncü kan damlasının üzerine ise
Anti-D serumu damlatır ve öğrencilerinden bu kan damlalarında bir çökelme
olup olmadığını gözlemlemelerini ister. Tayin anahtarındaki bilgileri kullana-
rak deneydeki kan örneğinin grubunu ve Rh faktörünü belirlemelerini ve blok
notlarına not almalarını ister.
Öğrenciler lam üzerindeki kan örneklerini inceler, çökelme olup olmadığını
gözler ve tayin anahtarındaki bilgilere bakarak kan grubunun çeşidini ve Rh
faktörünü belirler. Öğretmen deney örneğindeki kan grubunun hangi kan
grubu olduğunu ve Rh faktörünün ne olduğunu belirtir öğrenciler de aldıkları
notlardan kendilerini kontrol ederler (SF3).
201