Page 203 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 203

Biyoloji

                                        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen, Rh faktörünün tam baskınlığa örnek olduğunu belirtir. Rh faktörü
                                     çeşitlerinin genotiplerini gösteren tabloyu da tahtaya çizer (İF4). Ardından
                                     genotipleri öğrencilere  açıklar (SF8).

                                     Örnek bir tablo aşağıdaki gibidir;
         Uygulama Aşamaları
                                               Rh FAKTÖRÜ FENOTİPİ      Rh FAKTÖRÜ GENOTİPİ
                                                  Rh+ (Rh pozitif)              RR, Rr
                                                  Rh- (Rh negatif)                rr


                                     Öğretmen  hazırladığı  kan  grubu  belirleme  tablosu  kâğıtlarını  öğrencilere
                                     dağıtır (İF5).  Öğrencilere süre verilir ve tablodaki bilgileri inceleyerek çökel-
                                     me durumları verilen kan gruplarının fenotiplerini belirlemeleri istenir (ÜF1).

                                     Örnek tablo aşağıdaki gibidir.


                                                       KAN GRUBU BELİRLEME TABLOSU

                                          Çökelme yok         Çökelme var

                                                 DAMLATILAN SERUM    KAN GRUBU   OLASI KAN    OLASI Rh
                                                                                              FAKTÖRÜ
                                                                                  GRUBU
                                               ANTİ-A  ANTİ-B  ANDİ-D  FENOTİPİ  GENOTİPLERİ  GENOTİPLERİ
                                      1. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................

                                      2. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................

         Değerlendirme
                                      3. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................

                                      4. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................


                                      5. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................

                                      6. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................


                                      7. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................

                                      8. ÖRNEK                       ......................  ......................  ......................


                                     Öğrenciler tabloyu doldurduktan sonra öğretmen aynı tabloyu tahtaya çizer.
                                     Öğrencilerin fikirlerini de alarak her örneğin doğru fenotipini ve olası geno-
                                     tiplerinin neler olabileceğini gerekçesiyle birlikte açıklar. Varsa öğrencilerin
                                     sorularını yanıtlar ve genel bir özetleme ile dersi bitirir (SF9).










                                                                                                         203
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208