Page 203 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 203
Biyoloji
12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, Rh faktörünün tam baskınlığa örnek olduğunu belirtir. Rh faktörü
çeşitlerinin genotiplerini gösteren tabloyu da tahtaya çizer (İF4). Ardından
genotipleri öğrencilere açıklar (SF8).
Örnek bir tablo aşağıdaki gibidir;
Uygulama Aşamaları
Rh FAKTÖRÜ FENOTİPİ Rh FAKTÖRÜ GENOTİPİ
Rh+ (Rh pozitif) RR, Rr
Rh- (Rh negatif) rr
Öğretmen hazırladığı kan grubu belirleme tablosu kâğıtlarını öğrencilere
dağıtır (İF5). Öğrencilere süre verilir ve tablodaki bilgileri inceleyerek çökel-
me durumları verilen kan gruplarının fenotiplerini belirlemeleri istenir (ÜF1).
Örnek tablo aşağıdaki gibidir.
KAN GRUBU BELİRLEME TABLOSU
Çökelme yok Çökelme var
DAMLATILAN SERUM KAN GRUBU OLASI KAN OLASI Rh
FAKTÖRÜ
GRUBU
ANTİ-A ANTİ-B ANDİ-D FENOTİPİ GENOTİPLERİ GENOTİPLERİ
1. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
2. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
Değerlendirme
3. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
4. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
5. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
6. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
7. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
8. ÖRNEK ...................... ...................... ......................
Öğrenciler tabloyu doldurduktan sonra öğretmen aynı tabloyu tahtaya çizer.
Öğrencilerin fikirlerini de alarak her örneğin doğru fenotipini ve olası geno-
tiplerinin neler olabileceğini gerekçesiyle birlikte açıklar. Varsa öğrencilerin
sorularını yanıtlar ve genel bir özetleme ile dersi bitirir (SF9).
203