Page 202 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 202

Biyoloji

        12. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Bu deneyler bittikten sonra öğretmen dersin bu kısmında gruplama ve zincir
                                     notlar tekniklerini kullanacaktır. Bunun için öğrenciler rastlantısal olarak 5
                                     gruba ayrılır (SF4). Grupların her birine öğretmen birer zarf verir. Zarfların
                                     içinde her bir grup için birer soru bulunacaktır (İF2).
                                     Örnek sorular:

                                     Kan gruplarının belirlenmesinde hangi özellikler dikkate alınır?
                                     Kan grupları nasıl belirlenir?
                                     Kan grupları kalıtımda hangi özel duruma örnek olarak gösterilirler?

                                     A, B, AB ve O kan gruplarının olası genotipleri nelerdir?
                                     Kan alışverişlerinde dikkat edilmesi gereken hususlar, meydana gelebilecek
                                     olumsuzluklar,  kan  grubu  uyumsuzluğu  oluşturabilecek  durumların  tespit
                                     edilmesi için kan gruplarını belirlemeye yönelik yönteme dair soruların ce-
                                     vapları, grupça çalışılıp bireysel olarak yanıtlanacaktır (SF5).
                                     Öğrencilerden, kan gruplarının nitelikleri ile ilgili EBA’dan veya ders kitabın-
                                     dan bilgi toplamaları istenir. Bunun için belirli bir süre verilir, süre sonunda
                                     edindikleri  bilgileri  birbirleri  ile  tartışmaları  istenir.  Tartışmanın  sonunda
                                     zarflar gruplarca açılır, her bir öğrenci, grubunun zarfından çıkan soruyu tek
                                     cümle ile blok kâğıda yazar ve grubunun zarfına koyar. Tüm grup bu şekilde
                                     bireysel yanıtlamayı tamamladığında grup sözcüsü zarfı kapatır ve öğret-
                                     mene teslim eder.
                                     Tüm zarflar öğretmene ulaştığında, öğretmen zarfları tek tek açar ve içinden
         Uygulama Aşamaları
                                     çıkan cevapları yüksek sesle okur ve aynı zamanda tahtaya yazar. İhtiyaç da-
                                     hilinde yanlış bilgileri düzeltir ve konuyu özetler. Kan gruplarının belirlenme-
                                     sinde ve çökelme olayında, antijen-antikor faktörlerinin etkisi olduğunu açık-
                                     lar. Kan gruplarının kalıtımda eş baskınlığa ve çok alelliliğe örnek olduğunu
                                     belirtir. Kan gruplarının fenotiplerinin belirlenmesinde genotiplerin etkisinin
                                     olduğunu açıklar (SF6).
                                     Öğretmen öğrencilere fenotipleri belirlenen A, B, AB ve O kan gruplarının
                                     olası genotiplerinin neler olabileceğini tespit etmelerini ister. Öğrenciler vi-
                                     deodan izledikleri bilgiler, ders kitaplarından elde edecekleri bilgileri kulla-
                                     narak kan gruplarının genotiplerinin neler olacağını belirlerler ve ulaştıkları
                                     bilgileri tüm sınıfla sözel olarak paylaşırlar bu sırada öğretmen öğrenciler-
                                     den aldığı dönütlere bakarak kan gruplarının genotiplerini gösteren tabloyu
                                     tahtaya çizer (İF3). Kan gruplarının olası genotiplerini açıklar. Kan grupları-
                                     nın kalıtımında birden fazla baskın genin (A ve B) bulunmasının eş baskınlığa;
                                     ikiden fazla alel genin bulunmasının çok allelliğe örnek olduğu ifade edilir.
                                     AB kan grubunun eş baskın kan grubu olduğu vurgulanır (SF7).
                                     Örnek bir tablo aşağıdaki gibidir.

                                           KAN GRUBU FENOTİPİ               KAN GRUBU GENOTİPİ
                                                 A GRUBU                            AA, AO
                                                 B GRUBU                            BB, BO
                                                 AB GRUBU                             AB
                                                 O GRUBU                             OO



    202
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207