Page 54 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 54
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen tahtaya aşağıdaki soruları içeren bir tablo çizer (İF2).
• Ulaştığınız bulgu nedir?
• Bu bulguya dayanarak suyla ilgili nasıl bir yorum yapabilirsiniz?
• Bu konuyu anlamak için hangi ön bilgilere ihtiyaç duyarsınız?
• Hayatınızdaki hangi konular ile bu bilgiyi ilişkilendirebilirsiniz? Örneklerle
açıklayın.
Öğrencilerden ulaştıkları bilgileri not defterine yazarken bu soruları
cevaplamaları istenir (SF2). Öğretmen tarafından öğrencilere kutuların
yerlerini bulabilmeleri için ipucu niteliğinde cevapları olan sorular sırası ile
sorulur.
Bu sorulara örnek şunlar olabilir;
• Sular dağlarda donar ve buzula dönüşür. Sınıfımızın dağı neresi olabilir?
(Örneğin dolabın üstü cevap olarak seçilebilir.)
• Amazon ormanlarına yılda 2700 metreküp yağmur yağar. Sizce sınıfımızın
ormanları neresi olabilir? (Pencere önündeki saksıların arası cevap olarak
seçilebilir.)
Uygulama Aşamaları • Dünyamızda bulunan suların yüzde 0.6 sı yeraltı sularıdır. (Sandık sıralar-
dan birinin altına konabilir; halı, örtü vs varsa altına konabilir.)
• Sular ortam sıcaklığından etkilenir, gaz hâlindeki su soğuk bir nesneye
çarpınca yoğunlaşır ve buğu oluşur. Sınıfımızda bu olay nerede gerçekle-
şebilir? ( Pencere önü cevap olabilir.)
• Mağaralarda sular yoğunlaşır ve sarkıtlar-dikitler oluşur. Sınıfımızın ma-
ğarası neresi olabilir? ( Dolabın içi, karanlık oluşturabilecek bir köşe seçi-
lebilir.)
Soruların cevaplarını doğru tahmin eden öğrencilere öğretmen pekiştireç
olarak birer rozet verir (SF3). Öğrenciler sorulardan aldıkları ipuçlarıyla
kutuların yerini bulup içindeki bilgiyi not defterine yazarak etkinliği
sonlandırır.
Yazma işi tamamlandığında öğrencilere neler yazdıkları sorularak doğru
cevaplar tahtada oluşturulmuş olan tabloya kaydedilir. Doğru olmayan
cevaplar öğretmen tarafından dönütler verilerek düzeltilir. Sürece tüm
kutular bulunana kadar aynı şekilde devam edilir. Öğrenciler sorulara
verdikleri yanıtları kendilerine verilen kontrol listesinde kayıt altına alır
(ÜF1). Dersin sonunda tabloda yazan bilgiler öğretmen tarafından
özetlenerek süreç tamamlanır (SF4).
54