Page 60 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 60

Biyoloji

        9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     SELÜLOZ
                                        • Bitkilerde hücre çeperinin yapısına katılır.

                                        • Suda çözünmez.
                                        • Otçul hayvanların sindirim kanallarında sindirimini sağlayacak enzim üre-
                                       tilemez.

                                        • Otçul hayvanlar, sindirim sisteminde yaşayan yararlı mikroorganizmalar
                                       sayesinde sindirilebilir.

                                        • İnsan ve etçil hayvanlar selülozu sindiremediği için dışkıyla birlikte dışarıya
                                       atar.

                                        • Bağırsağın daha sağlıklı çalışmasını sağlar.
                                        • Yeryüzünde en çok bulunan karbonhidrat çeşididir.

                                        • Endüstriyel alanda kâğıt, pamuk ve yapay ipek yapımında kullanılır.
                                        • Yapısında glikozit bağları bulunur.
                                        • Yapısal bir polisakkarit çeşididir.

                                     KİTİN
                                        • Azot içeren bir yan grup taşır.
                                        • Mantarlarda hücre çeperinin yapısına katılır.

                                        • Eklembacaklıların dış iskeletinde bulunur.
         Uygulama Aşamaları
                                        • Kitinin saf hâli deri gibi esnek ve yumuşaktır.
                                        • Yapısına kalsiyum karbonat gibi tuzların da katılmasıdır.

                                        • Kitin güçlü ve esnek yapısından dolayı ameliyat ipliği yapımında kullanılır.
                                        • Suda hiç çözünmez.
                                        • Yapısında glikozit bağları bulunur.

                                        • Yapısal bir polisakkarit çeşididir.
                                        • Çok sayıda glikoz moleküllerinden oluşur.
                                     Öğretmen bu derste öğrencilerine polisakkarit çeşitlerini “Nesi Var?” tekniği ile
                                     işleyeceklerini söyler. Her seferinde gönüllü bir öğrencinin göz bandı ve kulak-
                                     lık kullanılarak ipucu almaması sağlanır, geride kalan öğrencilerin kendi ara-
                                     larında bir polisakkkarit çeşidini belirleyeceğini söyler.  Seçilen polisakkaritin
                                     etkinlik sürecinde tekrar seçilebileceğini fakat o polisakkaritler ile ilgili farklı
                                     özelliklerinin soruya cevap olarak verilmesi gerektiğini söyler. İpucu almama-
                                     sı sağlanan öğrencinin göz bandı ve kulaklıkları çıkarıldığında arkadaşlarına
                                     polisakkarit çeşiti ile ilgili toplam 4  soru sorma hakkının olacağını söyler.  Her
                                     defasında gönüllü olanlar öncelikli olacak şekilde öğretmen tarafından bir öğ-
                                     renciye göz bandı ve kulaklık takılarak ipucu almaması sağlanır. Sınıfta kalan
                                     öğrenciler aralarında bir polisakkarit çeşidini seçer ve gönüllü öğrenciye söy-
                                     leyecekleri 4 özelliği belirler. Sonra gönüllü öğrenci  arkadaşlarına tek tek “Nesi
                                     var?” diye sorar. Öğrenciler aralarında belirledikleri özelliklerden bir tanesini
                                     soran öğrenciye söyler.



    60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65