Page 60 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 60
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
SELÜLOZ
• Bitkilerde hücre çeperinin yapısına katılır.
• Suda çözünmez.
• Otçul hayvanların sindirim kanallarında sindirimini sağlayacak enzim üre-
tilemez.
• Otçul hayvanlar, sindirim sisteminde yaşayan yararlı mikroorganizmalar
sayesinde sindirilebilir.
• İnsan ve etçil hayvanlar selülozu sindiremediği için dışkıyla birlikte dışarıya
atar.
• Bağırsağın daha sağlıklı çalışmasını sağlar.
• Yeryüzünde en çok bulunan karbonhidrat çeşididir.
• Endüstriyel alanda kâğıt, pamuk ve yapay ipek yapımında kullanılır.
• Yapısında glikozit bağları bulunur.
• Yapısal bir polisakkarit çeşididir.
KİTİN
• Azot içeren bir yan grup taşır.
• Mantarlarda hücre çeperinin yapısına katılır.
• Eklembacaklıların dış iskeletinde bulunur.
Uygulama Aşamaları
• Kitinin saf hâli deri gibi esnek ve yumuşaktır.
• Yapısına kalsiyum karbonat gibi tuzların da katılmasıdır.
• Kitin güçlü ve esnek yapısından dolayı ameliyat ipliği yapımında kullanılır.
• Suda hiç çözünmez.
• Yapısında glikozit bağları bulunur.
• Yapısal bir polisakkarit çeşididir.
• Çok sayıda glikoz moleküllerinden oluşur.
Öğretmen bu derste öğrencilerine polisakkarit çeşitlerini “Nesi Var?” tekniği ile
işleyeceklerini söyler. Her seferinde gönüllü bir öğrencinin göz bandı ve kulak-
lık kullanılarak ipucu almaması sağlanır, geride kalan öğrencilerin kendi ara-
larında bir polisakkkarit çeşidini belirleyeceğini söyler. Seçilen polisakkaritin
etkinlik sürecinde tekrar seçilebileceğini fakat o polisakkaritler ile ilgili farklı
özelliklerinin soruya cevap olarak verilmesi gerektiğini söyler. İpucu almama-
sı sağlanan öğrencinin göz bandı ve kulaklıkları çıkarıldığında arkadaşlarına
polisakkarit çeşiti ile ilgili toplam 4 soru sorma hakkının olacağını söyler. Her
defasında gönüllü olanlar öncelikli olacak şekilde öğretmen tarafından bir öğ-
renciye göz bandı ve kulaklık takılarak ipucu almaması sağlanır. Sınıfta kalan
öğrenciler aralarında bir polisakkarit çeşidini seçer ve gönüllü öğrenciye söy-
leyecekleri 4 özelliği belirler. Sonra gönüllü öğrenci arkadaşlarına tek tek “Nesi
var?” diye sorar. Öğrenciler aralarında belirledikleri özelliklerden bir tanesini
soran öğrenciye söyler.
60