Page 28 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 28
Coğrafya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Dört Dörtlük Bakış
Konu Türkiye’nin Coğrafi Konumu
• Türkiye’nin konum özelliklerini belirleyebilme
Öğrenme Hedefleri • Türkiye’nin konum özelliklerinin swot analizini yapabilme
• Türkiye’nin konum özelliklerini özetleyebilme
Sınıf tahtası, farklı renklerde tahta kalemi, not şablonu, grup dağılım şeması, model
Malzemeler
küre, etkileşimli tahta
Süre 2 ders saati
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler etkinlik sürecine başlamadan önce dört grup oluş-
turulur. Grup oluşturulurken öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyleri dikkate alınır.
Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
Açık Anlatım: Bu etkinlikte öğretmen, öğrencilere etkinliğe başlamadan önce Tür-
kiye’de mutlak konum ve göreceli konum kavramlarının kapsamını ve bu kavramla-
rın ne olduğunu açıklar.
Akran Öğretimi: Bu etkinlikte öğrenciler Türkiye’nin coğrafi konum özellikleriyle il-
gili ön bilgilerinden faydalanarak ulaştığı sonuçları grubuyla paylaşır. Grup içi tar-
tışma ve soru-cevap sonrasında Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerinin belirtilen
yönüyle ilgili ortaya çıkan durumları birlikte keşfederler. Bu keşfettikleri durumlar
Etkinlik Açıklaması özetlenerek metin oluşturulur.
Ayrılıp-Birleşme Tekniği: Öğrenciler Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerinin farklı
yönlerini anlamak amacıyla dört gruba ayrılır. Grupların bilgi paylaşımı yaptıktan
sonra diğer gruptaki öğrencilerle yer değiştirerek o grubun ulaştığı sonuçlar hak-
kında bilgi edinmeleridir.
Özetleme: Öğretmenin etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıy-
la önemli noktaları kısaca tekrarlamasıdır.
Swot Analizi: Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerinin dört sütunlu bir tabloya yer-
leştirerek; güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditlerin detaylı karşılaştırılma-
sı sonucu geleceğe yönelik plan ve strateji oluşturma amacı ile gerçekleştirilen bir
analiz çalışmasıdır.
Etkinliğe başlamadan önce coğrafi konum özelliklerini oluşturan mutlak ve göre-
celi konum kavramları öğretmen tarafından açık anlatımla öğrencilere aktarılarak
Türkiye’nin mutlak ve göreceli konumu belirlenir (İF1). Öğretmen Türkiye’nin coğ-
rafi konumuna bağlı olarak ortaya çıkan sonuçlarla ilgili doğrudan bilgi verdikten
sonra Türkiye (Mavi Vatan ve Gök Vatan’la Ulusal Hava Sahası) ve dünyadan bazı
örnekler sunar (İF2).
Uygulama Süreci
Öğretmen, Türkiye’nin coğrafi konum özelliklerini öğrenciler tarafından swot yön-
temiyle analiz edilebilmesi için aşağıda belirtilen başlıkları tahtaya yazar.
• Güçlü yönleri
• Zayıf yönleri
• Fırsatlar
• Olası tehditler
28