Page 33 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 33
Coğrafya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Örnek merkezler: Ekvator-Pekanbaru; Savan-Juba; Çöl-Bechar; Muson-Guang-
zhau; Akdeniz-Kalamata; Okyanusal-Tiree; Ilıman Karasal-Taşkent; Tundra-Cho-
kurdah; Kutup-Amundsen
Öğrencilere bilgi notlarını incelemeleri için fırsat tanınır. Öğretmen örnek bir grafik
doldurma ve yorumlama sürecini gerçekleştirir (İF2). Öğrencilere etkinlik kapsa-
mında boş grafikler dağıtılır (İF3). Öğrencilerden verilen değerleri (sıcaklık ve yağış
) boş grafiğe işleyerek iklim özellikleri hakkında çıkarım yapmaları istenir (Örnek
iklim grafiği için Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı örnek
15 incelenebilir). Dağıtılan grafikleri doldurmaları için öğrencilere 20 dakika süre
tanınır (SF3). Öğrencilerin çalışmalarını tamamlamalarının ardından öğretmen
tahtaya, hazırlamış olduğu ve içinde iklim türlerinin yer aldığı “İklim Ağacı” pano-
sunu yapıştırır (İF4). Öğretmen, öğrencilerden hazırladıkları çalışmaları iklim ağa-
cındaki ilgili alana yapıştırmalarını ister. Öğretmen daha önce öğrenilen iklim tür-
lerine benzer olan ve Türkiye’de görülen iklimleri inceleyeceklerini söyler. Önceden
hazırlanmış iklim verileriyle ilgili notlar öğrencilerle paylaşılır. Bu notlar üzerinde
Türkiye’deki iklim türlerini örnekleyen merkezlere ait bilgiler (Rize-Karadeniz iklimi;
Konya-Ilıman Karasal iklim; Erzurum-Sert Karasal iklim; Antalya-Akdeniz iklimi)
yer almaktadır (İF5). Öğrencilerden bu kartlar üzerindeki bilgileri inceleyerek ilgili
merkezin iklim özellikleri hakkında tahminde bulunmaları ve bu merkezlerde hangi
iklim türünün görüldüğünü belirlemeleri istenir. Çalışmalarının ardından öğrenci-
lerin inceledikleri merkezin iklim özelliklerini sınıfla paylaşmaları istenir. Etkinliğin
sonunda öğretmen bugün öğrendiklerimizi gözden geçirelim diyerek soru-cevap
yapacaklarını belirtir.
Öğretmen ders sonunda iklim türlerine ilişkin daha önceden hazırlamış olduğu ve
her iklim türünün temel özelliklerini özetleyen doğru-yanlış kâğıtlarını öğrencilere
dağıtır. Öğrencilerden doldurmalarını ister (ÜF1).
Değerlendirme
Grafik hazırlama adımları kontrol listesi hazırlanarak öğrencinin grafik hazırlama
becerisi ölçülür.
İklim grafiği oluşturma uygulamasıyla ilgili örnek kontrol listesi ekte verilmiştir.
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
33