Page 33 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 33

Coğrafya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Örnek  merkezler:  Ekvator-Pekanbaru;  Savan-Juba;  Çöl-Bechar;  Muson-Guang-
                               zhau; Akdeniz-Kalamata; Okyanusal-Tiree; Ilıman Karasal-Taşkent; Tundra-Cho-
                               kurdah; Kutup-Amundsen

                               Öğrencilere bilgi notlarını incelemeleri için fırsat tanınır. Öğretmen örnek bir grafik
                               doldurma ve yorumlama sürecini gerçekleştirir (İF2). Öğrencilere etkinlik kapsa-
                               mında boş grafikler dağıtılır (İF3). Öğrencilerden verilen değerleri (sıcaklık ve yağış
                               ) boş grafiğe işleyerek iklim özellikleri hakkında çıkarım yapmaları istenir (Örnek
                               iklim grafiği için Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı örnek
                               15 incelenebilir). Dağıtılan grafikleri doldurmaları için öğrencilere 20 dakika süre
                               tanınır  (SF3).  Öğrencilerin  çalışmalarını  tamamlamalarının  ardından  öğretmen
                               tahtaya, hazırlamış olduğu ve içinde iklim türlerinin yer aldığı “İklim Ağacı” pano-
                               sunu yapıştırır (İF4). Öğretmen, öğrencilerden hazırladıkları çalışmaları iklim ağa-
                               cındaki ilgili alana yapıştırmalarını ister. Öğretmen daha önce öğrenilen iklim tür-
                               lerine benzer olan ve Türkiye’de görülen iklimleri inceleyeceklerini söyler. Önceden
                               hazırlanmış iklim verileriyle ilgili notlar öğrencilerle paylaşılır. Bu notlar üzerinde
                               Türkiye’deki iklim türlerini örnekleyen merkezlere ait bilgiler (Rize-Karadeniz iklimi;
                               Konya-Ilıman  Karasal  iklim;  Erzurum-Sert  Karasal  iklim;  Antalya-Akdeniz  iklimi)
                               yer almaktadır (İF5). Öğrencilerden bu kartlar üzerindeki bilgileri inceleyerek ilgili
                               merkezin iklim özellikleri hakkında tahminde bulunmaları ve bu merkezlerde hangi
                               iklim türünün görüldüğünü belirlemeleri istenir. Çalışmalarının ardından öğrenci-
                               lerin inceledikleri merkezin iklim özelliklerini sınıfla paylaşmaları istenir. Etkinliğin
                               sonunda öğretmen bugün öğrendiklerimizi gözden geçirelim diyerek soru-cevap
                               yapacaklarını belirtir.

                               Öğretmen ders sonunda iklim türlerine ilişkin daha önceden hazırlamış olduğu ve
                               her iklim türünün temel özelliklerini özetleyen doğru-yanlış kâğıtlarını öğrencilere
                               dağıtır. Öğrencilerden doldurmalarını ister (ÜF1).
         Değerlendirme
                               Grafik hazırlama adımları kontrol listesi hazırlanarak öğrencinin grafik hazırlama
                               becerisi ölçülür.
                               İklim grafiği oluşturma uygulamasıyla ilgili örnek kontrol listesi ekte verilmiştir.

                                 •   Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
                                 •   İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
                                 •   Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama

                                 •   Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri         •   Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
                                   me ve değerlendirme biçimleri vb.)
                                 •   Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
                                   sel vb.)
                                 •   Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma












                                                                                                         33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38