Page 43 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43
Coğrafya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Nüfus Piramitlerinin Dili
Konu Demografik Dönüşüm ve Nüfus Piramitleri
• Türkiye ve farklı ülkelerin nüfus piramitlerini demografik dönüşüm modeline
göre anlamlandırır.
• Demografik dönüşüm modelinin aşamalarını doğum ve ölüm oranı ile nüfus ya-
pısı arasındaki ilişkiye göre çözümler.
• Türkiye ve farklı ülkelerin nüfus piramitlerini demografik dönüşüm modelinin
Öğrenme Hedefleri
aşamaları ile ilişkilendirerek buradan sonuç çıkarır.
• Türkiye ve farklı ülkelerin nüfus piramitleri ile demografik dönüşüm modelinin
aşamalarını ilişkilendirerek elde ettiği sonuçları karşılaştırır.
• Farklı ülke nüfuslarındaki değişimi, incelediği tablo ve grafikleri kullanarak kar-
şılaştırır.
Materyaller Farklı renklerde tahta kalemi, not şablonu, etkileşimli tahta, ses kayıt cihazı
Süre 2 ders saati
Ayrılıp Birleşme: Öğrencilerin bireysel olarak başladığı çalışma sonrasında grup-
larda toplanması
Küçük Grup: Öğrencilerin ortak piramitler için küçük gruplar halinde çalışma yap-
ması
Soru Cevap: Öğretmenin tahtaya çizdiği nüfus piramidi hakkında öğrencilere soru
sorup cevap beklemesidir.
Özetleme: Öğretmenin öğrencilerden aldıkları cevaplar ve kendi anlatımının son-
Etkinlik Açıklaması rasında hepsini harmanlayarak özet geçmesidir.
Akran Öğretimi: Grup etkinlikleri sırasında öğrencilerin piramit okuma, nüfus özel-
liklerini özetleme alanlarında birbirlerini desteklemesi
İş Birlikli Öğrenme: Öğrencilerin grup etkinlikleri sırasında kendilerine sunulan nü-
fus piramitlerini incelemede, bu nüfus piramitlerinin özelliklerini özetleme nokta-
sında iş birliği yaparak ve ürün oluşturarak öğrenmeleri
Doğrudan Anlatım: Öğretmenin tahtaya çizdiği nüfus piramidinin bileşenlerini öğ-
rencilere doğrudan anlatması
Öğrencilere bu derste Türkiye ve birbirinden farklı nüfus özelliklerine sahip olan bazı
ülkelerin nüfus piramitlerinin demografik dönüşüm modeli ile ilişkilendirerek incele-
neceği söylenir. Bu piramitlerden; nüfusun cinsiyet, yaş grubu dağılımı, genç-yaşlı,
bağımlı nüfus oranı, çalışma çağındaki nüfus ve toplam nüfus gibi nüfus özellikleri
hakkında bilgilere ulaşılabileceği belirtilir. Ders kapsamında Türkiye ve farklı nü-
fus özelliklerine sahip beş ülkenin (Nijer, Gana, Bangladeş, Almanya, Rusya) nüfus
Uygulama Süreci piramit modeli demografik dönüşüm modeli ile ilişkilendirilerek bu ülkelerin hangi
aşamalardan geçtiğinin inceleneceği söylenir. Öğretmen önceden hazırlamış ol-
duğu nüfus piramitlerinin temel özelliklerini içeren bilgi notlarını her bir öğrenciye
dağıtır (İF1). Bilgi notlarını öğrencilerin incelemelerini ister. Öğretmen incelemenin
ardından öğrencilere, “Şimdi de Türkiye’nin nüfus piramidi demografik dönüşüm
modeli ile ilişkilendirerek tahtada hep birlikte inceleyelim.” der. Türkiye’nin nüfus pi-
ramidini ve demografik dönüşüm modelini tahtaya yansıtır (İF2).
43