Page 43 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43

Coğrafya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Nüfus Piramitlerinin Dili
         Konu                  Demografik Dönüşüm ve Nüfus Piramitleri
                                 •   Türkiye  ve  farklı  ülkelerin  nüfus  piramitlerini  demografik  dönüşüm  modeline
                                   göre anlamlandırır.
                                 •   Demografik dönüşüm modelinin aşamalarını doğum ve ölüm oranı ile nüfus ya-
                                   pısı arasındaki ilişkiye göre çözümler.
                                 •   Türkiye ve farklı ülkelerin nüfus piramitlerini demografik dönüşüm modelinin
         Öğrenme Hedefleri
                                   aşamaları ile ilişkilendirerek buradan sonuç çıkarır.
                                 •   Türkiye ve farklı ülkelerin nüfus piramitleri ile demografik dönüşüm modelinin
                                   aşamalarını ilişkilendirerek elde ettiği sonuçları karşılaştırır.
                                 •   Farklı ülke nüfuslarındaki değişimi, incelediği tablo ve grafikleri kullanarak kar-
                                   şılaştırır.
         Materyaller           Farklı renklerde tahta kalemi, not şablonu, etkileşimli tahta, ses kayıt cihazı
         Süre                  2 ders saati
                               Ayrılıp Birleşme: Öğrencilerin bireysel olarak başladığı çalışma sonrasında grup-
                               larda toplanması
                               Küçük Grup: Öğrencilerin ortak piramitler için küçük gruplar halinde çalışma yap-
                               ması
                               Soru Cevap: Öğretmenin tahtaya çizdiği nüfus piramidi hakkında öğrencilere soru
                               sorup cevap beklemesidir.
                               Özetleme: Öğretmenin öğrencilerden aldıkları cevaplar ve kendi anlatımının son-
         Etkinlik Açıklaması   rasında hepsini harmanlayarak özet geçmesidir.
                               Akran Öğretimi: Grup etkinlikleri sırasında öğrencilerin piramit okuma, nüfus özel-
                               liklerini özetleme alanlarında birbirlerini desteklemesi
                               İş Birlikli Öğrenme: Öğrencilerin grup etkinlikleri sırasında kendilerine sunulan nü-
                               fus piramitlerini incelemede, bu nüfus piramitlerinin özelliklerini özetleme nokta-
                               sında iş birliği yaparak ve ürün oluşturarak öğrenmeleri
                               Doğrudan Anlatım: Öğretmenin tahtaya çizdiği nüfus piramidinin bileşenlerini öğ-
                               rencilere doğrudan anlatması

                               Öğrencilere bu derste Türkiye ve birbirinden farklı nüfus özelliklerine sahip olan bazı
                               ülkelerin nüfus piramitlerinin demografik dönüşüm modeli ile ilişkilendirerek incele-
                               neceği söylenir. Bu piramitlerden; nüfusun cinsiyet, yaş grubu dağılımı, genç-yaşlı,
                               bağımlı nüfus oranı, çalışma çağındaki nüfus ve toplam nüfus gibi nüfus özellikleri
                               hakkında bilgilere ulaşılabileceği belirtilir. Ders kapsamında Türkiye ve farklı nü-
                               fus özelliklerine sahip beş ülkenin (Nijer, Gana, Bangladeş, Almanya, Rusya) nüfus
         Uygulama Süreci       piramit modeli demografik dönüşüm modeli ile ilişkilendirilerek bu ülkelerin hangi
                               aşamalardan geçtiğinin inceleneceği söylenir. Öğretmen önceden hazırlamış ol-
                               duğu nüfus piramitlerinin temel özelliklerini içeren bilgi notlarını her bir öğrenciye
                               dağıtır (İF1). Bilgi notlarını öğrencilerin incelemelerini ister. Öğretmen incelemenin
                               ardından öğrencilere, “Şimdi de Türkiye’nin nüfus piramidi demografik dönüşüm
                               modeli ile ilişkilendirerek tahtada hep birlikte inceleyelim.” der. Türkiye’nin nüfus pi-
                               ramidini ve demografik dönüşüm modelini tahtaya yansıtır (İF2).



                                                                                                         43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48