Page 44 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 44
Coğrafya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen öğrencilere tahtaya yansıttığı Türkiye’nin nüfus piramidi hakkında “Eli-
nizdeki bilgiler dahilinde fikri olan ya da yorum yapmak isteyen var mı?” diye so-
rar (SF1). Öğretmen öğrencilerden cevapları aldıktan sonra Türkiye’nin nüfus pi-
ramidinin bileşenlerine yönelik yorumları özetler ve dönüşüm modelinde hangi
aşamalardan geçtiğini belirtir. Daha sonra öğretmen, önceden hazırlamış olduğu
demografik dönüşüm modelini içeren boş çalışma kâğıdını her öğrenciye bireysel
çalışması için dağıtır (İF3). Öğrencilerden çalışma kağıtlarını incelemeleri ister.
Türkiye’nin nüfus piramidiyle dönüşüm aşamalarını göz önüne alarak kendi çalışma
kağıtlarındaki ülkenin nüfus piramidi dönüşüm modelini kullanarak ilişkilendirme-
Değerlendirme lerini ve çıkarımlarını yazmalarını ister. (ÜF1). Öğretmen öğrencilere inceleme ve
çıkarımlarını yazabilmeleri için süre tanır. Öğrenciler çalışmasını bitirdikten sonra
çalışma kâğıtlarında aynı ülkeye ait nüfus piramidi yer alan öğrenciler bir araya
gelir. Öğretmen öğrencilerin gruplarda çalışabilmeleri için sınıf ortamındaki sıra
ve masaları grup çalışmasına uygun olacak şekilde birleştirir (FÖOD1). Öğretmen
gruplarda birleşen öğrencilerden, yazdıkları bilgileri tartışmalarını Türkiye ve diğer
ülkelerin demografik dönüşüm sürecindeki benzerlik ve farklılıklarının karşılaştırıl-
masını ister (SF2). Öğretmen her bir grubu gezerek grupların çalışma sürecini takip
eder. Grup çalışmalarının tamamlanmasının ardından öğretmen konuyu özetleye-
rek dersi bitirir.
Etkinlik sürecinde kurallara uyulup uyulmadığını, belirli işlem yollarının izlenilip iz-
lenilmediğini, bir davranışın gösterilip gösterilmediğini belirlemede kontrol listesi
kullanılarak değerlendirilecektir (ÜF2).
Kontrol listesi öğretmen tarafından hazırlanacaktır. (Kontrol listesi hazırlanırken
Kullanılan Evrensel 9.3.3 öğrenme çıktısı için hazırlanan etkinlikte yer alan kontrol listesi formundan
Tasarım Ögeleri
yararlanılabilir.).
Değerlendirme sürecinde çalışma kağıdı hazırlanarak kullanabilir. Bu değerlendir-
me aracı hazırlanırken http://meb.ai/UW8PWDJ uzantısında yer alan Coğrafya
Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı’ndan yararlanılabilir.
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
44