Page 133 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 133
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Bu aşama tamamlandıktan sonra öğretmen tekniğin son aşaması olan “paylaş”
aşamasına geçer, ardından öğrencilerden çember veya U şeklinde oturmalarını
ister (FÖOD2). Gönüllü öğrencilerden başlayarak öğrencilerin düşüncelerini ve
eşleştikleri arkadaşlarıyla yaptıkları konuşmaların sonuçlarını paylaşmalarını ister
(ÜF1). Öğretmen bir ders boyunca yaptıklarını, değindikleri kavramları, problem-
leri ve bu problemlere verilen cevapları öğrencilere kısaca özetleyerek dersi bitirir
(SF3).
2.DERS
Giriş
Öğretmen işlenen son dersi kısaca hatırlatıp bu derste örnek olay ve etkileşimli
günlük tekniği ile dersi işleyeceklerini söyler, örnek olay tekniğini kısaca tanıtır.
Hayatın anlamını sorgulayan bir kısa hikâye veya örnek olayı öğrencileriyle payla-
şacağını, “Hayatın anlamı nedir, Hayatın bir amacı var mıdır, Ben kimim” gibi çerçe-
ve sorular etrafında şekillenen sorular yönelteceğini söyler. Öğretmen öğrencileri
5-6 kişilik gruplara ayırır (FÖOD3). Küçük gruplara ayrılan öğrencilerinden de bu
olay ve varsa hayatlarındaki benzer deneyimlerden örnekler vermelerini isteyece-
ğini dile getirir. Her gruba bir birinden farklı olacak şekilde örnek olay metnini ve
sorularını içeren çalışma kağıtlarını dağıtır.
Etkinliğin Uygulanışı
Örnek Olay 1: Zor Bir Karar Anı
Demir'in Büyük Kararı:
Demir üniversiteden yeni mezun olmuş yetenekli bir gençtir ve iki farklı iş teklifi
almıştır. Birinci iş teklifi prestijli bir şirkette yüksek maaşlı bir pozisyon olup ka-
riyerinde hızla yükselme fırsatı sunmaktadır. Ancak bu iş Demir’in ailesinden ve
arkadaşlarından uzak bir şehirde yer almaktadır ve çalışma saatleri oldukça
yoğundur. İkinci iş teklifi ise Demir’in kendi yaşadığı şehirde bir sivil toplum ku-
ruluşunda daha düşük maaşlı ama topluma faydalı projelerde çalışmayı içer-
mektedir. Demir kendisini büyük bir ikilem içinde bulur. Bir yandan kariyerine
odaklanmayı isterken diğer yandan sevdiklerinden uzak kalmak ve anlamlı bir
işte çalışmak arzusunu dengelemeye çalışmaktadır.
Sorular:
1. Demir’in karşılaştığı bu durum hayatın anlamı ve amacı ile ilgili hangi soruları
gündeme getirir?
2. Siz Demir’in yerinde olsaydınız nasıl bir karar verirdiniz. Nedeniyle açıklayınız.
3. Demir’in bu durumu kendi yaşamınızla nasıl ilişkilendirebilirsiniz? Sizin de ben-
zer bir kararla karşılaştığınız bir an oldu mu?
Örnek Olay 2: Birini Kaybetmek
Zeynep'in Yas Süreci:
Zeynep çok sevdiği büyükbabası Ahmet Bey'i kaybetmenin derin üzüntüsünü
yaşamaktadır. Büyükbabası Zeynep'in hayatında hem bir rol model hem de il-
ham kaynağı olmuştur. Onunla geçirdiği güzel anlar, sohbetler ve ona verdiği
hayat dersleri Zeynep için çok değerlidir. Ahmet Bey'in ölümü Zeynep'in hayatın
geçici doğasını ve ölüm kavramını sorgulamasına neden olur. Zeynep büyükba-
133