Page 138 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 138
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen hikayeyi bitirdikten sonra “Sizce yaşlı adam haklı mı? Gencin yerinde ol-
sanız siz ne cevap verirsiniz?” gibi sorular sorarak öğrencilerin cevaplarını alır (SF1).
Sorulara cevaplar aldıktan sonra öğretmen “Gelin felsefe tarihinde mutluluk-ha-
yat ilişkisine dair ne cevaplar verildiğine bir göz atalım. Bunun için bir hayat ağacı
tablosu yapacağız.” diyerek hayat ağacının nasıl oluşturulacağını ve bu yöntemin
işlevini anlatır (SF2). Öğretmen kendisi tahtaya hayat ağacını çizer, ağacın dal-
larına mutluluk-hayat ilişkisine dair görüşleri olan Konfüçyüs, Sokrates, Epiküros,
Stoa okulu, Augustinus, Fârâbî, İbni Miskeveyh, Yusuf Has Hacip, Schopenhauer
gibi filozof ve felsefi akım isimlerini yazar. Ağacın köklerine, öğrencilerin hayatın
anlamı ve mutluluk üzerine düşünmelerini teşvik edecek, onları kendi görüş ve ar-
gümanlarını geliştirmeye yönlendirecek ve bu konuyla ilgilenmiş olan filozofların
görüşlerinin temel noktalarını içeren soruları yazar (SF3):
• Mutluluk nedir ve nasıl ölçülebilir?
• Hayatın anlamı kişisel mutlulukla mı sınırlıdır?
• Farklı filozofların mutluluk anlayışları arasındaki temel farklar nelerdir?
• Erdem, haz, güç ve özgürlük kavramları mutluluğu nasıl etkiler?
• Tevekkül, acı ve çile kavramları mutluluğa ulaşmada nasıl bir rol oynar?
• Bireysel mutluluk toplumsal mutlulukla nasıl ilişkilendirilebilir?
• Bencil davranışlar mutluluğu nasıl etkiler ve bunlardan kaçınmak neden önem-
lidir?
• Hayatın anlamını bulmak için hangi felsefi yaklaşımlar izlenebilir?
Soruları yazdıktan sonra sorulardan yola çıkarak filozoflar ve görüşlerle ilgili temel
argümanları yapraklara yazarak hayat ağacını doldurur. Öğrencilerin de filozofla-
ra ve görüşlerine yönelik argümanların yer aldığı hayat ağacı tablosunu doldurma-
larını sağlar (İF2, SF4).
2. DERS
Öğretmen öğrencilerin hayatın anlamı problemini mutluluk bağlamında değer-
lendirmelerini; mutluluğa nasıl ulaşılacağı konusunda erdem, haz, güç, özgürlük,
tevekkül, acı, çile kavramlarını göz önüne alarak kendi hayat ağaçlarını oluştur-
malarını ve köklere en az iki adet soru yazmalarını ister ve öğrencilere bir süre verir
(SF5). Süre tamamlandığında yazmış oldukları soruları kendi görüş ve argüman-
larıyla cevaplamalarını ister (İF2, ÜF1). Öğretmen öğrencilerden gönüllü olanla-
rın soru ve cevaplarını sınıfla paylaşmalarını ister, kavram yanılgıları ve öğrenme
eksikleri varsa dönüt verir.
Dersin sonunda, Öğretmen “Hayat Ağacı” tablosunu öğrencilerin değerlendirebil-
mesi için öğrencilere “Öz Değerlendirme Formu” dağıtır. Öğrenciler kendi değer-
Değerlendirme
lendirmelerini tamamladıktan sonra öğretmen öğrencilerin hayat ağacı tablolarını
ve öz değerlendirme formlarını değerlendirmek üzere toplar (ÜF2).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma.
138