Page 146 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 146

Matematik

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI







                               Bu işlem, izleyiciye evrenin genişliğinin ve küçüklüğünün kavranması imkânsız bo-
                               yutlarını gözler önüne serer. Her uzaklaşma işleminde görüntü 10 kat büyürken, her
                               yakınlaşma işleminde 10 kat küçülür. Bu değişim, üstel bir değişimdir. Üstel bir de-
                               ğişimde, bir değişken her sabit aralıkta sabit bir kat ile çarpılır veya bölünür.  Bu du-
                               rumda, her 10 katlık değişimde görüntü 10 ile çarpılır veya bölünür. Belgeselde her
                               uzaklaşmada görüntünün 10 kat büyümesi, her yakınlaşmada ise 10 kat küçülme-
                               si, üstel değişimin temel prensibini gözler önüne serer. Bu sayede izleyici, küçük bir
                               nesnenin ne kadar büyük boyutlara ulaşabileceğini veya kozmik bir ölçekte ne ka-
                               dar küçük görünebileceğini kavrayabilir. Powers of Ten belgeselinin sunduğu üstel
                               değişim kavramı, biyoloji, fizik, kimya ve ekonomi gibi birçok bilim dalında önemli
                               bir rol oynar. Örneğin, bir hücrenin bölünmesi ve çoğalması, bir nüfusun artması
                               veya bir hastalığın yayılması gibi birçok doğal olay üstel bir değişimle açıklanabilir.
                               Bu nedenle, üstel değişimin anlaşılması, birçok bilimsel alanda kritik öneme sahip-
                               tir. Powers of Ten belgeseli, görsel estetiği ve bilimsel içeriği ile izleyiciyi büyüleyen
                               ve düşünmeye sevk eden bir eserdir. Belgeselde sunulan üstel değişim kavramı, ev-
                               renin işleyişini ve farklı ölçekler arasındaki ilişkileri kavramamıza yardımcı olur. Bu
                               sayede belgesel, sadece bilimsel açıdan değil, genel kültür açısından da önemli bir
                               yere sahiptir,  diyerek derse giriş yapar (İF3).
                               Ardından, öğrenciye 'Yaklaşma / Uzaklaşma' adında bir modelleme etkinliği sunar.
                               Videoda gördüğü yaklaşma ve uzaklaşma kavramlarını üslü sayılarla ilişkilendir-
                               meye başlamalarını sağlar. Uzaklaşma bağlamını 10'un pozitif kuvvetleri ile, yak-
                               laşma bağlamını ise 10'un negatif kuvvetleri ile ilişkilendirir. Bu durumu matema-
                                                 n
                               tiksel bir modelle 10  olarak ifade ederek n’nin tekrarlama sıklığını temsil ettiğine
                               dikkat çeker. Öğretmen öğrencilerin videoda gördüğü kavramları matematiğe na-
                               sıl aktarabileceğini göstererek üslü sayılar konusundaki anlayışını geliştirmelerini
                               sağlar. Modelleme etkinliği ile öğrencilerin gerçek yaşam bağlamının üstel değişimi
                               içerdiği, durumun bağlamsal modelinin bir üslü sayı olduğu, yaklaşma ve uzaklaş-
                               ma işlem sayısını bir değişken olarak belirlendiği, işlem sayısı ile genişliğin eş za-
                               manlı olarak üstel bir değişime uğramasıyla bir üstel fonksiyon belirttiği fikirlerini
                               keşfetmelerini sağlar. Sonrasında öğretmen etkinliğe geçer (İF4).
                                                                                               x
                                                  x
                               Öğretmen tahtaya a  yazarak a ve x parametrelerinin ne olduğunu ve a  in hangi
                                                                    x
                               konuyu hatırlattığını sorar. Öğrencilerin a  in üslü sayı olduğunu a’nın taban, x’in ise
                               üs olduğunu hatırlamaları sağlanır. Öğretmen tahtaya f(x) yazarak bu ifadenin de
                               fonksiyonlar konusuna ait olduğunu hatırlatır (öğrenciler bu konuları 9 ve 10. sınıfta
                               fonksiyonlar başlığı altında öğrenmişti). Bu hatırlatmalardan sonra bu iki konunun
                                                                          x
                               birlikte nasıl olabileceğini göstermek için; f(x) = a   ifadesi yazılarak bu şekilde bir-
                               likte yazılmasına üstel fonksiyondur denir. Bu konunun tanımını ve kurallarını   anla-
                               maları ve genelleme yapabilmeleri için aşağıdaki etkinliği yaptırır (İF5).

                               Ardından öğretmen hazır bulunuşluklarına göre homojen olarak üç gruba ayırır.
                               Gruplara  aşağıda  yer  alan  örnek  sorulardan  oluşan  çalışma  kâğıdı  verilir  (SF4-
                               SF6). Etkinlikler kolaydan zora her grubun hazır bulunuşluk seviyesine uygun ola-
                                                                         x
                               rak hazırlanmıştır (İF2, SF3). Onlardan f(x) = a ’in grafiğini verilen aralıklarda çiz-
                               meleri istenir. Bu grafiği çizerken  farklı x değerleri için f(x) değerini de bulur.






    146
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151