Page 148 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 148
Matematik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
1. grubun çizdiği fonksiyon grafiğinde, a > 1 için üstel fonksiyonun artan fonksiyon
olduğu görülür.
2. grubun çizdiği fonksiyon grafiğinde, a = 1 için üstel fonksiyonunun sabit fonksi-
yon olduğu görülür. Sabit fonksiyonlar bire bir olmadığı için ters fonksiyonları ta-
nımlı değildir.
3. grubun çizdiği fonksiyon grafiğinde a < 1 için fonksiyonun azalan fonksiyon ol-
duğu görülür.
x
Öğrencilerin gelen dönütler ile f(x) = a , üstel fonksiyonunun nitel özelliklerini kav-
ramaları sağlanır.
Değer aralığı pozitiif gercek sayılar kümesi ve bire bir fonksiyonlar olan üstel fonk-
siyonlarda a ≠ 1 ve a > 0 olması gerektiği fark ettirilir. Ayrıca öğrencilerin fonksiyo-
nun artan ya da azalanlığını görmeleri sağlanır.
x
x
f(x) = a kuralıyla verilen fonksiyonun grafiğine uygulanan dönüşümler ile f(x) = k · a ,
x
f(x) = a + r kuralları ile verilen fonksiyonlar elde edilir.
Öğrencilere günlük hayattaki uygulamalarıyla ilişkilendirmek için üstel fonksiyon
kullanarak nüfus büyümesi gösterilir (dijital ortamda) ve öğrencilerden kimyasal
bozulma, finansal büyüme gibi alanlarda üstel fonksiyonların nasıl kullanabilece-
ğini araştırmaları istenir (SF5).
Değerlendirme Soruları 2 3
x
1
1
1 1 1 1 1 1
x
2
8
2
• f(x) = 3 ise f(1) = ? 2
2
4
2
x
• f(x) = 5 ise f(1) + f(2) = ?
1
x
• f(x) = üstel fonksiyonunun grafiğini çiziniz.
3
Öğretmen, konunun pekişmesi için öğrencilere yukarıdaki değerlendirme sorula-
rına benzer şekilde sorular yönelterek gelen cevaplara uygun geri dönütler ve-
rir. Dersin sonunda bu derste ele alınan tüm bilgilerin ve sürecin önemli noktalarını
özetleyerek dersi tamamlar.
Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer soruların yer aldı-
ğı çalışma kâğıtları üzerinden yapılması önerilebilir (ÜF1, İF2).
Öğretmen, etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine katılımını,
talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek değerlendirebilir
(ÜF2).
Öğrencilerin üstel fonksiyonlarla ilgili bilgi düzeylerini değerlendirmek amacıyla
dijital portfolyolar oluşturulabilir (ÜF3).
Değerlendirme
Öğrencilere farklı zorluk seviyelerinde projeler verilebilir (ÜF4).
Öğrencilerin yaratıcılıklarını kullanarak üstel fonksiyonlarla ilgili hikâyeler veya se-
naryolar yazmaları teşvik edilebilir (ÜF5).
Öğrencilerin performanslarını değerlendirmek amacıyla çeşitli sunum teknikleri
kullanılabilir (ÜF6).
Öğrencilerin grup çalışması yaparak üstel fonksiyonlarla ilgili projeler geliştirmeleri
sağlanabilir (ÜF7).
148