Page 152 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 152
Matematik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı ÜSTÜMÜN TERSİ
Konu Logaritmanın Tanımı
a) Üstel fonksiyonları ters fonksiyonlarla ilişkilendirme
Öğrenme Hedefleri
b) Verilen bilgilere göre üstel fonksiyonların ters fonksiyon olduğu ifade etme
• Etkileşimli tahta
Materyaller
• Çalışma kâğıdı
Süre 2 ders saati
Soru Cevap: Öğretmen konuya ilişkin soru sorar, öğrencilere cevap vermeleri için
süre verir. Öğrencilerden gelen cevaplara uygun dönütler vererek yönlendirici so-
rularla destekler.
Doğrudan Anlatım: Tanımın yapılmasının ardından logaritmayla yapılan işlemlere
yönelik konu anlatımına geçer.
Performansa Dayalı Gruplama: Öğretmen bir sonraki etkinlikte logaritma ile ilişkili
olduğu konular için öğrencileri 2 gruba ayırır. Öğretmen grupların hazır bulunuşluk
düzeyinin homojen olmasına özen gösterir.
Etkinlik Açıklaması
Etkinlik Temelli Öğretim: Her bir konu grubunun bir araya getirilmesinin ardından
öğrencilerden kendi grubundaki logaritma-konu ilişkisi ile ilgili sunum yapmaları
istenir. Öğrencilere çalışmanın başında sunum izleme çizelgesi verilir. Sunumlarını
yaparken bu çizelgeden faydalanabilecekleri söylenir. Gruplarda sunum oluştur-
mada herhangi bir sorun yaşanması hâlinde öğrencilerin öğretmenden destek al-
ması sağlanabilir.
Özetleme: Öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer alan önemli
noktaları etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetler.
Öğretmen öğrencilere konuya ilişkin sorular sorar. Öğrencilerden gelen cevapları
değerlendirir ve hatalı cevaplar için uygun ipuçları sunarak öğrencileri doğru so-
nuçlara ulaşmalarını sağlar (SF1). Cevapların ortak özelliklerinden yola çıkılarak
öğrencilerden logaritmanın bir tanımını oluşturmaları ve oluşturdukları tanımı def-
terlerine yazmaları istenir. Sonrasında öğretmen rastgele seçtiği 3 öğrenciden yaz-
dığı tanımı okumasını ve en sonunda doğru tanımı sunarak öğrencilerin yazmasını
ister. Tanımın yapılmasının ardından logaritmayla yapılan işlemlere yönelik konu
anlatımına geçer.
Uygulama Süreci
Öğrencilere 11.1.3. etkinliğinde öğrenilmiş olan bağımlı ve bağımsız değişkenin yer
x
değiştirdiği durum hatırlatılır. f(x) = a fonksiyonunun grafiğini çizmek için yapılan
tabloya ve fonksiyonun grafiğine bakarak öğrencilerin incelemeler yapmaları istenir.
Öğrencilerden fonksiyon grafiğinin y = x doğrusuna göre simetriği olan grafiğin,
fonksiyonun ters fonksiyonuna ait cebirsel temsili ile arasındaki ilişkiye dair çıka-
rımda bulunmaları sağlanır. Öğrencilere grafiği yorumlayarak üstel fonksiyonun
tersinin logaritma fonksiyonu olduğu söylenir.
152