Page 153 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 153
Matematik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen tahtaya üslü sayıları bilen öğrencilerin bu bilgisini kullanarak logaritma
fonksiyonuna geçiş yapmaları için aşağıdaki adımları uygular.
2 · 2 · 2 = 8
3 adet
log 8 = 3
2
bunlar aynı şeyi ifade eder.
Burada öğrencilerden logaritma 2 tabanında 8'i bulmak için 2‘nin kendisiyle kaç
kere çarpılması gerektiğini söylemeleri istenir.
3
3
2 = 8 ¡ log 2 = 3
2
logaritma 2 tabanında 8'i bulmak için 2'nin üssü kaç olmalıdır? sorusuna cevap ara-
nır.
Buradan sayılar yerine semboller konularak logaritma sembolleştirilir.
3
2 = 8 log 8 = 3
2
x
a = y log y = x
a
üstel ifade logaritmik ifade
x
-1
“f(x) = a fonksiyonu ise f (x) = log x dir.” yazılır.
a
x
Öğrencilere y = f(x) = a fonksiyonunu x = log y şeklinde yazabilmeleri için
a
• Üstel fonksiyonu logaritma fonksiyonu şeklinde ve
• Logaritma fonksiyonunu üstel fonksiyon şeklinde yazabilme becerilerini öğren-
cilere kazandırmak adına tekrarlar yapılır.
Öğretmen öğrencileri hazır bulunuşluk düzeyleri homojen olan iki gruba ayırır ve
konuyla ilgili hazırladığı çalışma kâğıtlarını gruplara dağıtır (İF1). 1.gruptan loga-
ritmanın üslü sayılarla ilişkisini, 2. gruptan üslü sayıdan logaritmaya nasıl geçile-
ceğini bulmaları istenir. Desteğe ihtiyacı olan öğrenciler için araştıracakları bölüm-
ler (EBA, OGM Materyal portalları ile ders kitabının ilgili sayfası) belirtilebilir (İF2
, ÜF1 , ÜF2).
Her bir konu grubunun bir araya getirilmesinin ardından öğrencilerden kendi gru-
bundaki logaritma-konu ilişkisi ile ilgili sunum yapmaları istenir (SF2). Öğrencilere
çalışmanın başında sunum izleme çizelgesi verilir (İF3). Sunumlarını yaparken bu
çizelgeden faydalanabilecekleri söylenir. Gruplarda sunum oluşturmada herhangi
bir sorun yaşanması hâlinde öğrencilerin öğretmenden destek alması sağlanabilir
(İF4).
Sonraki etkinlikte logaritma içeren konularla ilgili sorular etkileşimli tahtada (EBA,
OGM Materyal portalları ile ders kitabının ilgili sayfası) gösterilir (İF2) ve öğret-
men görsellerle ilgili öğrencilere sorular yöneltir. Gelen cevapları kontrol ederek
gerektiğinde uygun düzeltmeye yaparak uygun yanıtı öğrencilere sunar. Bu sırada
öğretmen görsellerden yola çıkarak her bir konunun temel kavramlarını ve çalışma
alanlarını kısaca açıklayarak her birine ilişkin birer örnek verir (SF3 , ÜF3).
Sürecin sonunda öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer alan
önemli noktaları şematize ederek etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetler.
153