Page 36 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36
Matematik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sayı kümeleri ve özelliklerini kavrayan öğrencilere çeşitli sayılar sunularak
sayının hangi sayı kümesine veya kümelerine ait olduğunu ikişerli ve karşı-
lıklı olarak tartışmalarını ve daha sonra sayıyı şema üzerinde doğru bölgeye
yerleştirmeleri istenir. Öğretmen bu etkinlikte düşün-eşleş-paylaş yöntemini
kullanır (SF3). Bu strateji düşün, eşleş ve paylaş olmak üzere 3 aşama içerir.
Düşün aşamasında öğrencilere belirlenen öğrenme çıktısına ilişkin konu üze-
rinde düşünülmesini sağlayacak sorular yöneltir:
Örnek sorular:
• Aşağıdaki sayıları ait oldukları sayı kümelerini belirtiniz.
2
1, -7, æ16, æ15, 5
• Aşağıdaki sayılardan kaçı hem doğal sayı, hem tam sayı, hem rasyonel
sayıdır?
3 16
-11, 24, 0, 121 , , , - 2,5
4 2
Sınıftaki tüm öğrenciler için yeterli süre belirlenir ve öğrenciye soru üzerinde
düşünülmesi için fırsat verilir. Öğrenciler arasındaki düzey farklılıkları dikka-
te alınarak sorunun tüm öğrenciler için uygun olduğundan emin olunmalıdır.
Bu aşamanın öğrenciler tarafından bireysel olarak gerçekleştirilmesi ve öz-
gün fikirler üretilmesi önemlidir. Eşleşme aşamasında öğretmen öğrencilerin
başka bir öğrenciyle eşleşmelerini sağlar. Öğrenciler eşleştikleri arkadaşla-
rına düşün aşamasında belirledikleri konuya ilişkin görüşlerini paylaşır, ilk
aşamada daha kısa sürmesi önerilen eşleş aşamasında öğrenciler grup ar-
kadaşlarına karşı görüşlerini savunarak onları ikna etmeye çalışır ve ortak
bir cevaba ulaşmaları beklenir. Paylaş aşamasında son aşamada öğrencile-
rin belirledikleri görüşleri sınıfla paylaşmaları istenir. Süreç, 2 kişiden oluşan
her bir grubun kendi düşüncesini tüm sınıfla paylaşması biçimde gerçekleşti-
rilebileceği gibi 2 farklı 2 kişiden oluşan grubun birleşerek eşleş aşamasında
olduğu gibi kendi görüşlerini, paylaşmaları ve tartışmaları şeklinde de yürü-
tülebilir (ÜF4).
Süreç farklı çalışma kâğıtlarındaki sorular eşliğinde devam ettirilir (SF4). Bu
sayede öğrencilerin öğrendikleri bilgileri pekiştirmeleri sağlanır (İF2).
Sürecin sonunda öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer
alan önemli noktaları bir kavram haritası eşliğinde etkileşimli tahta üzerin-
den öğrencilere özetler (İF3).
Her gruba yönelik (performans temelli gruplar) o grupta ele alınan konuları
temel alacak çalışma kağıtları sunularak öğrenci performansları değerlen-
direbilir (ÜF1).
Değerlendirme
Öğretmen etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine katı-
lımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek değer-
lendirebilir (ÜF2).
36