Page 53 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 53
Matematik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Ardından model olma aşaması tamamlandıktan sonra rehberli uygulamalar
aşamasına geçer. Bu aşamada öğretmen etkileşimli tahta üzerindeki fark-
lı akış şeması örneklerini öğrencilere sunar ve öğrencilerin bu akış şemala-
rını doldurmalarını ister (SF1). Bu sırada öğrencilerini izler ve gerektiğinde
anında uygun yardımı sunar. Rehberli uygulamalar sırasında öğrencilerin ilk
örnek uygulamayı yapmaları sonrasında öğretmen öğrencilerinden verilen
sayıları şemadaki işlem sırasına göre yerine yazarak elde ettiği sonuca göre
şemada verilen işlemleri yaparak sonuca ulaşmalarını ve ilk uygulamadan
sonra birkaç farklı akış şemasını oluşturmalarını ister. Bu süreç akış şemala-
rının öğrenciler tarafından bağımsız olarak oluşturulabilmesine kadar yeni
örneklerle devam ettirilir (İF2).
Buraya kadar olan süreçte öğrencinin akış şeması oluşturma becerisini ka-
zandığı düşünülürse bir sonraki aşamada akış şemasını kullanarak problem
çözme becerisinin öğretimine geçilir.
Bu modelde hazır bulunuşluğu düşük olan öğrenciler için daha basit denk-
lemler ve küçük sayılar kullanılarak farklı çalışma kâğıtları içerisinde yer alan
şemalarda uygulama yapılabilir (İF3, SF2).
Hazır bulunuşluğu yüksek öğrenciler için şemaya yeni denklemler eklenip, şe-
mayı dallandırarak öğrenciler yönlendirebilir. Yine bu düzey öğrenciler için
işlem sırası ve sonuç verilerek bir akış şeması oluşturmaları istenir. Öğrenci-
lerin işlemleri kendilerinin oluşturması sağlanarak istenilen sonuca ulaşılması
beklenir (SF3).
Bu aşamada öğretmenden yine doğrudan öğretim yöntemi kapsamında su-
nulan gösterip yaptırma tekniğini uygulaması beklenir.
Uygulamaya yine öğretmenin uygun modeli sunmasıyla başlanır. Bu süreç-
te öncelikle bir problem tüm aşamalarıyla öğretmen tarafından çözülür ve
öğrencilerin bu aşamaları izlemeleri sağlanır. Ardından süreç rehberli uygu-
lamalarla devam ettirilir. Bu aşamada öğretmen konuya ilişkin oluşturulmuş
bir problemi öğrencilere sunar ve tüm aşamaları geçerek problemi çözmele-
rini ister (SF4).
Rehberli uygulamalar aşaması olmasından dolayı bu aşamada öğretmen
öğrencilerini izler ve gerektiğinde anında uygun yardımı sunar. Bu süreç öğ-
rencilerin akış şeması kullanarak problem çözme becerisini bağımsız olarak
yerine getirilmesine kadar yeni örneklerle devam ettirilir. Sürecin sonunda
öğretmen konuyu öğrencilere özetleyerek dersi sonlandırır.
• Desteklenmeye ihtiyacı olan öğrenciler için uygulama sırasında perfor-
manslarına dayalı ek çalışma kâğıdı sunulabilir (ÜF1).
• Öğretmen etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine
katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözleme sıra-
Değerlendirme sında öğrenci performanslarını temel alarak değerlendirebilir (ÜF2).
• Öğrencilere öz-değerlendirme yapmaları için araçlar sunulabilir (ÜF3).
• Çalışma kâğıtlarına ek olarak, öğrencilerin dijital portföyler oluşturma-
ları teşvik edilebilir (ÜF4).
53