Page 60 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 60
Matematik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 8
TEMA: EŞLİK BENZERLİK
Etkinliğe Dönüştürülecek MAT.9.5.1. Geometrik dönüşümlerle ilgili çıkarım yapabilme
Öğrenme Çıktıları
a) Mevcut bilgisi dâhilinde geometrik dönüşümlerin (yansıma, öteleme,
dönme) özelliklerine, bir geometrik şeklin dönüşüm sonrasında oluşan
Basamaklandırılmış Bilgi görüntüsüne ilişkin varsayımlarda bulunur.
Birimler b) İncelediği örnekler üzerinden dönüşümlerin özelliklerine ve şekillerin
dönüşümler altındaki görüntüsüne ilişkin varsayımlarına dayalı örüntüleri
geneller.
Öğrencilerin:
• Üçgeni bildikleri kabul edilir.
Ön Koşul Beceriler/Temel
Kabuller • Ortaokuldaki çalışmaları sonucu bir üçgeni oluşturan yeterli eleman ile
eşlik koşulları arasındaki ilişkileri belirler.
• Benzer nesneler/şekiller arasındaki ilişkiyi yorumlar.
• Mevcut bilgisi dâhilinde geometrik dönüşümlerin (yansıma, öteleme,
dönme) özelliklerine, bir geometrik şeklin dönüşüm sonrasında oluşan
Tema Bazlı Öğrenci görüntüsüne ilişkin varsayımlarda bulma da zorluk yaşayabilir.
İhtiyaçları • İncelediği örnekler üzerinden dönüşümlerin özelliklerine ve şekillerin dö-
nüşümler altındaki görüntüsüne ilişkin varsayımlarına dayalı genelleme
yapmada zorluk yaşayabilir.
İF1: Etkileşimli tahta gösteriminin ardından öğrenilen bilgilere ek bir örnek
oluşturmak amacı ile OGM materyal, EBA portalları, farklı çevrim içi eğitim
platformları açılarak paylaşım yapılabilir.
İF2: Geometrik dönüşümleri yeni öğrenen öğrenciler için daha basit şekiller
(kare, dikdörtgen, üçgen) ve temel dönüşümler (yansıma, öteleme) kullanıla-
bilir. Konuya aşina olan öğrenciler için daha karmaşık şekiller (paralelkenar,
yamuk, eşkenar dörtgen) ve birden fazla dönüşümün kombinasyonu kullanı-
labilir (yansıma + öteleme, dönme + öteleme). Geometrik dönüşümlerde uz-
manlaşan öğrenciler için üç boyutlu cisimler, koordinat düzlemi ve dönüşüm
matrisleri gibi ileri düzey konular ele alınabilir.
İçerik
İF3: Öğretmen öğrenci performanslarına göre çalışma kâğıtlarındaki soruları
çeşitlendirebilir. Yazılı materyali kavramakta güçlük çeken öğrenciler için yö-
nergeler seslendirilebilir ya da fiziki kartı okumakta güçlük çeken öğrenciler için
kartın yazı puntosu büyütülerek kontrast ayarlamaları yapılabilir. Geometrik
dönüşümleri daha iyi anlamak için videolar, animasyonlar, diyagramlar veya
görsel sunumlar kullanılabilir. Konuyu pekiştirmek için sesli anlatımlar veya
işitsel materyaller kullanılabilir. Öğrenciler, dönüşümleri açıklayan ses kayıtları
dinleyebilirler. Ayrıca somut materyaller kullanarak geometrik dönüşümler de-
neyimlenebilir. Öğrenciler, kâğıt, makas ve yapıştırıcı kullanarak kendi geomet-
rik şekillerini kesip dönüştürebilirler. Ayrıca, renkli çubuklar, geometrik cisimler
veya manipülatifler kullanılabilir.
60