Page 67 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 67
Matematik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Farklılaştırılmış Etkinlik Formu
Etkinlik Adı FARKLIYIZ AMA BENZERİZ
Konu Üçgende Eşlik Benzerlik
Bir üçgenden hareketle ona benzer üçgenler oluşturma ile ilgili yansıtma ya-
Öğrenme Hedefleri
pabilme
• Etkileşimli tahta
Materyaller
• Karton
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; Etkinlik temelli öğretim, doğrudan anlatım, gösterip yaptırma
ve özetleme yöntemleri kullanılmıştır.
Doğrudan anlatım: Öğretmen öğrencilere öncelikle ‘’Bugün eşlik ve benzer-
lik konusunu öğreneceğiz.’’ Diyerek konuya giriş yapar. Ardından çeşitli eş
ve benzer üçgen örneklerini etkileşimli tahtaya yansıtır. Öğretmen etkileşimli
tahta üzerinden açık anlatımla konuya giriş yapar ve üçgenin eşlik ve benzer-
lik kavramını açıklar.
Etkinlik Açıklaması Gösterip Yaptırma: Öğretmen yaptığı bilgilendirmeyi somutlaştırmak için
bir etkinlik çalışmasına geçilir. Bu sırada öncelikle öğretmen öğrencilere sını-
fın tabanının maketini 1/100 oranında küçülterek maketini kartonla nasıl ya-
pılacağını gösterir. Ardından benzer uygulamayı onların da yapmasını ister.
Etkinlik Temelli Öğretim: Öğretmen konunun sunumunu yaptıktan sonra an-
latılan konuya ilişkin öğrencilere pekiştirme etkinlikleri yaptırır.
Özetleme: Öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer alan
önemli noktaları etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetler.
Öğretmen öğrencilere günlük hayattan eşlik ve benzerlik kavramları ile ilgili
örnekler vermelerini ister. Gelen yanıtlara göre sınıfımızdaki sıraların yüzeyleri
birbirleri ile eş olduğunu belirtilerek eş şekillerin bütün özelliklerinin aynı; fo-
toğrafların boyutlarının (vesikalık, 10x15, 9x13) ise benzer olduğu belirtilerek
benzer şekillerin birbirlerinin belli bir oranda büyütülmüş küçültülmüş halleri
olduğu belirtilir. Çeşitli eş ve benzer üçgen örneklerini etkileşimli tahtaya yan-
sıtır. Öğretmen etkileşimli tahta üzerinden doğrudan anlatımla konuya giriş
yapar ve üçgenin eşlik ve benzerlik kavramını açıklar (İF1, SF1).
Ardından öğretmen farklı örnekler sunarak öğrencilerin üçgenin eşlik ve ben-
zerlik özelliklerini fark edip edemediklerini kontrol eder. Sonrasında konunun
pekiştirilmesine yönelik etkinliği başlatır (İF2, SF2).
Bu sırada öğretmen öncelikle öğrencilerle beraber sınıfın tabanını ölçer. İki
ayrı üçgen olacak şekilde sınıfın tabanını böler. Bu iki üçgenin eş üçgen oldu-
ğunu öğrencilere göstererek açıklar. Ardından örneğin somutlaştırılabilmesi
için öğrencilerle beraber tabanda ortaya çıkan üçgenlerin kenar uzunluklarını
ölçerek bu iki üçgenin kenar uzunluklarını karşılaştırır. Karşılaştırma sonucun-
da ortaya çıkan kenar uzunluklarının aynı olduğunu göstererek bu iki üçgenin
eş üçgenler olduğunu somutlaştırarak açıklamış olur.
67