Page 91 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 91

Matematik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Etkileşimli tahta ile yapılan bu sunumda öğretmen farklı çevrim içi video uy-
                                     gulamalarından faydalanarak video model ile öğretim sürecini gerçekleştirir
                                     ve örnekler üzerinden 2,3,4,5,9,10 ile bölünebilme kurallarını açık anlatım bi-
                                     çiminde anlatır (İF1, İF2, İF3, SF1).
                                     Sonrasında öğretmen, öğrencilere farklı örnekler sunarak bu sefer bölme iş-
                                     lemi yapmadan kalan bulmaya dair tahminlerde bulunmalarını ister. Öğren-
                                     cilerden gelen tahminleri tahtaya yazar ve işlemi yaparak kalan sayıyı bulur
                                     ve çıkan sayıyı öğrencilerin tahminleri ile karşılaştırır.
                                     Ardından kalanı bulmaya yönelik kullanılan stratejileri öğrencilere açıklaya-
                                     rak süreci bir kez daha örnekler üzerinden anlatır. Bu sırada öğretmen önce-
                                     likle 2, 5, 10 ile bölümünden kalanı bulmak için sayının birler basamağındaki
                                     rakama bakarak bölme işlemi yapmadan kalanı bulabileceklerini ardından
                                     da sayıların 3 ve 9 ile bölümünden kalanı bulmada sayının rakamları topla-
                                     mının 3’e ve 9’a bölündüğünde çıkan sayının bu sayılara bölümünden kalan-
                                     dır diyerek açıklar ve bu açıklamaları örnekler üzerinden gösterir.
                                     Örneğin, ‘’Öğretmen 1480 sayısının 3 ile bölümünden kalan kaç olabilir,  böl-
                                     me yapmadan bölümden kalanı nasıl bulabiliriz?’’ sorusunu yönelterek tahta-
                                     da çözümü aşağıdaki şekilde gösterir:
                                      “1 + 4 + 8 + 0 = 13, 13’ün 3 ile bölümünden kalan 1’dir. O halde sayının 3 ile
                                     bölümünden kalanı 1’dir” diyerek süreci öğrencilere açıklar.
                                     Ardından pekiştirme çalışması yapmak için sınıftaki öğrencileri performans
                                     temelli homojen gruplara (iyi performans gösterenler, ortalama performans
                                     gösterenler ve düşük performans gösterenler olmak üzere) ayrılır. Her gru-
                                     ba kendi performansları doğrultusunda farklı bölme işlemlerinin yer aldığı
                                     çalışma  kâğıtlarını  dağıtır  ve  grubun  birlikte  çalışarak  işlemlerdeki  kala-
                                     nı  bulmaya  yönelik  tahminler  geliştirmelerini  ve  tahminlerinden  bir  örüntü
                                     oluşturmalarını ister (İF4, İF5, SF2). Bu çalışmada performansı düşük olan
                                     öğrencilerin yer aldığı ilk grupta iki ve üç basamaklı sayıların 2, 5,10 sayı-
                                     larına  bölümünden  kalanları  bulmaları  ve  örüntü  oluşturmaları  istenirken,
                                     ortalama  performans  gösteren  öğrencilerin  yer  aldığı  ikinci  grupta  üç  ve
                                     üzeri basamak değerine sahip olan sayıların 3 ve 8 sayılarına bölümünden
                                     kalanları bulmaları ve örüntü oluşturmaları, iyi performans gösteren öğren-
                                     cilerin yer aldığı grupta ise üç ve üzeri basamak değerine sahip sayıların yer
                                     aldığı işlemlerden kalanı zihinden tahmin etmeleri istenir. Süreçte öğretmen
                                     grupların çalışmalarını izler ve gerektiğinde gruplara uygun yardımı sunarak
                                     kendilerine gösterilen stratejileri içselleştirmelerini sağlar. Sürecin sonunda
                                     öğretmen, bu derste kalanlı bölme ile ilgili ele alınan tüm stratejileri bir kez
                                     daha etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetleyerek dersi sonlandırır.
                                     •   Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer soru-
                                         ların yer aldığı çalışma kâğıtları üzerinden yapılması önerilebilir (ÜF1).
                                     •   Öğretmen  etkinlik  boyunca  öğrencilerin  bireysel  ve  grup  etkinliklerine
         Değerlendirme
                                         katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek
                                         değerlendirebilir  (ÜF2).







                                                                                                         91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96