Page 91 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 91
Matematik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Etkileşimli tahta ile yapılan bu sunumda öğretmen farklı çevrim içi video uy-
gulamalarından faydalanarak video model ile öğretim sürecini gerçekleştirir
ve örnekler üzerinden 2,3,4,5,9,10 ile bölünebilme kurallarını açık anlatım bi-
çiminde anlatır (İF1, İF2, İF3, SF1).
Sonrasında öğretmen, öğrencilere farklı örnekler sunarak bu sefer bölme iş-
lemi yapmadan kalan bulmaya dair tahminlerde bulunmalarını ister. Öğren-
cilerden gelen tahminleri tahtaya yazar ve işlemi yaparak kalan sayıyı bulur
ve çıkan sayıyı öğrencilerin tahminleri ile karşılaştırır.
Ardından kalanı bulmaya yönelik kullanılan stratejileri öğrencilere açıklaya-
rak süreci bir kez daha örnekler üzerinden anlatır. Bu sırada öğretmen önce-
likle 2, 5, 10 ile bölümünden kalanı bulmak için sayının birler basamağındaki
rakama bakarak bölme işlemi yapmadan kalanı bulabileceklerini ardından
da sayıların 3 ve 9 ile bölümünden kalanı bulmada sayının rakamları topla-
mının 3’e ve 9’a bölündüğünde çıkan sayının bu sayılara bölümünden kalan-
dır diyerek açıklar ve bu açıklamaları örnekler üzerinden gösterir.
Örneğin, ‘’Öğretmen 1480 sayısının 3 ile bölümünden kalan kaç olabilir, böl-
me yapmadan bölümden kalanı nasıl bulabiliriz?’’ sorusunu yönelterek tahta-
da çözümü aşağıdaki şekilde gösterir:
“1 + 4 + 8 + 0 = 13, 13’ün 3 ile bölümünden kalan 1’dir. O halde sayının 3 ile
bölümünden kalanı 1’dir” diyerek süreci öğrencilere açıklar.
Ardından pekiştirme çalışması yapmak için sınıftaki öğrencileri performans
temelli homojen gruplara (iyi performans gösterenler, ortalama performans
gösterenler ve düşük performans gösterenler olmak üzere) ayrılır. Her gru-
ba kendi performansları doğrultusunda farklı bölme işlemlerinin yer aldığı
çalışma kâğıtlarını dağıtır ve grubun birlikte çalışarak işlemlerdeki kala-
nı bulmaya yönelik tahminler geliştirmelerini ve tahminlerinden bir örüntü
oluşturmalarını ister (İF4, İF5, SF2). Bu çalışmada performansı düşük olan
öğrencilerin yer aldığı ilk grupta iki ve üç basamaklı sayıların 2, 5,10 sayı-
larına bölümünden kalanları bulmaları ve örüntü oluşturmaları istenirken,
ortalama performans gösteren öğrencilerin yer aldığı ikinci grupta üç ve
üzeri basamak değerine sahip olan sayıların 3 ve 8 sayılarına bölümünden
kalanları bulmaları ve örüntü oluşturmaları, iyi performans gösteren öğren-
cilerin yer aldığı grupta ise üç ve üzeri basamak değerine sahip sayıların yer
aldığı işlemlerden kalanı zihinden tahmin etmeleri istenir. Süreçte öğretmen
grupların çalışmalarını izler ve gerektiğinde gruplara uygun yardımı sunarak
kendilerine gösterilen stratejileri içselleştirmelerini sağlar. Sürecin sonunda
öğretmen, bu derste kalanlı bölme ile ilgili ele alınan tüm stratejileri bir kez
daha etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetleyerek dersi sonlandırır.
• Değerlendirme sürecinin ders içerisinde sunulan sorularla benzer soru-
ların yer aldığı çalışma kâğıtları üzerinden yapılması önerilebilir (ÜF1).
• Öğretmen etkinlik boyunca öğrencilerin bireysel ve grup etkinliklerine
Değerlendirme
katılımını, talep edilen uygulamaları gerçekleştirmelerini gözlemleyerek
değerlendirebilir (ÜF2).
91